Pancho Villa ja positiivista hävikkiä

Käväisimme tänään syömässä kantapaikassamme Pancho Villa -ravintolassa, jossa ruokalistan hintojen nousun seuraaminen on käynyt jo mielenkiintoiseksi. Hinnat nousevat tasaisesti euro eurolta aina kun uudet listat tulevat painosta. Burgerien koko ei ole hintojen noustessa kasvanut, mutta fajitasien on. Paljon. Nyt kahden hengen 24 euron fajitaksella syöttäisi vaikka pienen afrikkalaisen kylän. Ja hyvää on.

Itse en useinkaan jaksa tarkastaa ruokailun jälkeen kuittia, vaan isken kortin pöytään ja nimen alle. Tänään siinä juomia siemaillessani satuin kuitenkin vilkaisemaan kuittia ja huomasin, että minua oli laskutettu pari euroa liikaa. Tarjoilija pahoitteli asiaa ja antoi ylimääräiset hillot kouraan. Siitä saakka olen pohtinut, että paljonkohan sitä tulee maksetuksi ylimääräistä kaikenlaisten lyöntivirheiden ja muiden ”vahinkojen” takia?

Joskus teininä olin pari kesää kaupan kassalla, ja muistan kuinka mummot tarkastivat kuitin joskus rivi riviltä. Ehkä moinen olisi itsellekin tarpeen, mutta jotenkin sitä on nykyisin liian laiska moiseen. Jatkossa ainakin ravintolassa pitää olla tarkempi, mutta kauppakuittia on jo hieman työläämpi tutkailla kiireessä.

Kauppojen hävikki (pilaantumiset, myymälävarkaudet, jne) on muistaakseni jotain 5 prosentin luokkaa, eli siitä tulee iso kasa rahaa. Toisaalta onkohan kukaan koskaan tutkinut, kuinka paljon ravintolat ja kaupat saavat ”positiivista hävikkiä” laskuttamalla asiakasta vastikkeettomasti? Veikkaisin, että tuo luku voisi olla jopa jossain 0,5 – 2 prosentin tietämillä. Joku viisaampi voisi kertoa lisää jos tietää aiheesta enemmän. Tänään olin maksaa ylimääräistä noin 7 prosenttia.

Stara ohitti Suosikin!

Täällä on nyt juhlatunnelma katossa, sillä Suomen suurin verkossa julkaistava viihdelehti Stara.fi on viimein ohittanut lukijamäärissä mitattuna nuorisokulttuurin todellisen kulmakiven, eli itsensä Suosikki-aikakauslehden!

Tuoreimman kansallisen mediatutkimuksen (KMT S06/K07) mukaan Suosikki tavoittaa nykyisin enää 221.000 lukijaa, kun Stara.fi tavoitti syyskuussa puolestaan jo 225.000 lukijaa. Ero kasvaa päivä päivältä, sillä Suosikin kaari on ollut jo pitkään tasaisessa laskussa ja Staran taas kovassa kasvussa. Suosikin levikki on kutistunut kulta-aikojensa 90.000 kappaleesta jo puoleen, eli 46.000 kappaleeseen. Tämä on taas yksi kouriintuntuva esimerkki siitä kuinka verkko vie aikakauslehtien lukijat varsinkin alle 30-vuotiaiden ryhmässä. Verkkoa väheksyvä liiketoimintamalli kostautuu nyt Suosikille.

Stara ja Suosikki eivät tosin kilpaile enää nykyään samoista lukijoista, sillä Suosikin kohderyhmää ovat nykyisin 8-14-vuotiaat tytöt, kun Staran kohderyhmää ovat puolestaan kaikki 15-30 -vuotiaat. Silti kyseessä on minulle iso juttu, sillä julkaisua käynnistäessäni vuonna 2003 hehkutin yltiöoptimistisesti eräälle toimittajalle, että ”Vielä jonain päivänä selätämme Suosikin”. Silloin Suosikki oli tosin vielä nuorten musiikkilehti, joka kirjoitti rockista ja räimeesta ja jätti pikkutyttöjen seurusteluvinkit suosiolla Demille.

Nyt tuo Suosikin selättäminen on viimein saavutettu, ja Staran kaula vanhaan legendaan kasvaa kohisten. Stara teki nimittäin viime viikolla samalla myös uuden kävijäennätyksen, kun 90.000 viikkokävijän rajapyykistä jäätiin vain ripaus. Toivottavasti Stara saavuttaa pian myös kovasti odotetun 100.000 viikkokävijän maagisen rajapyykin.

Demistä tuli mieleen, että näin tänään Journalisti-lehdessä ilmoituksen, jossa Demi-lehteen haettiin uutta henkilökuntaa. Sinänsä tavanomaisessa ilmoituksessa mainittiin komeasti, että ”Suomen suurin nuortenlehti Demi hakee…”. Demillä on kuitenkin KMT:n mukaan 164.000 lukijaa ja Suosikilla 221.000 lukijaa. Verkossa tilanne on toinen, sillä Demilläkin on mukavat 48.779 viikkokävijää, kun Suosikki saa tyytyä naurettavaan 6.920 kävijään. Mitähän legendaarinen Jyrki ”Jyräys” Hämäläinen tuumaa lempilapsensa kehityksestä?

Uutta gearia videopodcasteihin

Tänään julkaisimme Starassa ensimmäisen videopodcastin, joka on työstetty uusilla vekottimilla. Sain viime viikolla vihdoin hankittua videopuolelle erittäin semipro-vehkeen, eli Sony HVR-A1E -kameran (PDF-esite). HDV 1080i -matskua sillä ei kuitenkaan tarvitse vielä pitkään aikaan tallentaa, mutta onpahan nyt sekin mahdollisuus valmiina. Tietenkin myös 2 x cannon-liitin mikkeihin ja oma suuntamikki tuovat laatua myös soundiin.

Nettiä varten on ehkä hieman ylimitoitettua kuvata DVCAM-formaatissa, mutta onpahan jatkossa arkistossa tarpeeksi laadukasta materiaalia DVD-julkaisuun tai vaikkapa televisiosarjaan. Ensivaikutelma kamerasta on erittäin positiivinen, ja voisin jopa sanoa, että se on ylittänyt odotukset selvästi.

Kameran ostotapahtuma oli mielenkiintoinen, sillä kysyin ensin tarjosta alan ammattikamaa myyvältä Suomilammilta. Siellä kameran hinta olisi ollut tarjouksessa 2.200 plus alv, eli yhteensä 2.684 euroa. Otin kuitenkin pienen riskin ja tilasin lopulta laitteen aivan muualta, eli Easthouse Oy:n verkkokaupasta. Hintaero oli ”lievä”, sillä kyseinen yritys toimitti kameran puolessatoista viikossa kotiovelle hintaan 2.166 euroa!

Säästöä Suomilammiin verrattuna tuli siis käsittämättömät 518 euroa. Easthousen palvelu oli hoonosta suomenkielestä huolimatta varsin toimivaa ja lupasivat hoitaa myös mahdollisen takuuhuollon Suomessa. Tsekkaa ensimmäisen videopodcastin tulokset tästä!

Ilta-Sanomat jälleen juttuvarkaissa

Syksyn aikana on tullut ilmeisesti töihin uusi polvi toimittajia, kun juttuvarkaudet ovat jälleen lisääntyneet. Asiassa on erikoista se, että harrastelijoiden ylläpitämien pienten verkkosaittien lisäksi myös ns. uskottavat mediat varastavat sumeilematta juttuja, vaikka niistä on jo langetettu tuomioitakin.

Tällä kerralla Ilta-Sanomat varasti journalistin sääntöjä rikkoen ja tekijänoikeuksia loukaten Urheiluviikko-julkaisun artikkelin perinteiseen tapaan copy-paste -periaatteella. Alkuperäinen Urheiluviikko-julkaisun artikkeli löytyy tästä ja Ilta-Sanomien varastettu juttu löytyy puolestaan tästä. Härskiä touhua.

Ilta-Sanomissa ja Iltalehdessä (kuten myös muissakin mediataloissa) kannattaisi ehkä jatkossa panostaa hieman enemmän alan sääntöjen sisäistämiseen. Ilta-Sanomat ja Iltalehti voisivat pian järjestää yhdessä ”Säästä kuluja copy-pastettamalla” -nimisen koulutuspäivän. Tsekkaa jutut: Urheiluviikon juttu ja Ilta-Sanomien juttu.

PÄIVITYS: Ilta-Sanomat on ilmeisesti poistanut varastamansa jutun sen jälkeen, kun tapaus tuli julki. Otin kuitenkin jo päivällä screenshotit jutuista. Ne löytyvät tästä alta. Tsekidauttia.

Urheiluviikon juttu Ilta-Sanomien juttu

Aika kultaa muistot

Tuoreen Arvopaperi-lehden pääkirjoituksessa hehkutetaan lehden verkkoversion keskustelupalstaa niin, että sivustakatsoja pyörittelee päätään. AP Areena on toki Suomen paras sijoitusalan keskustelupalsta, ja sieltä löytyy alan – ja muidenkin alojen – uutiset ensimmäisten joukossa.

Mutta kukas sen hännän nostaa, ellei… Tässä tapauksessa yltiöpäinen hehkutus sai kuitenkin hymyn huulille. Lehden pääkirjoituksessa varsinkin Kaakkois-Aasian tsunamin aikaisten tapahtumien osalta lienee aika kullannut muistot lehtikullan sijaan täydellä 24 karaatin materiaalilla.

Suuren yleisön tietoisuuteen AP Areenan arvo uutiskanavana tuli vuoden 2004 tsunamin yhteydessä. Kun virallinen tiedotus hidasteli, uutiset katastrofista liikkuivat parhaiten sukellus.fi-palstalla sekä AP Areenalla.

Itse muistan tuolloin seuranneeni lukuisten muiden saittien lisäksi myös AP Areenaa, mutta pelkkä linkittely ulkomaisiin nettiuutisiin ei mielestäni nosta keskustelupalstaa millään osa-alueella esimerkiksi ansiokkaan sukellus.fi -sivuston tasolle, joka teki sentään oikeasti jotain hyödyllistä. En myöskään laskisi käyttäjien linkkejä uutisiksi katastrofista, sillä samat linkit pyörivät samaan tapaan monella muullakin verkkosivustolla.

IRC-Galleria avaa GaltsuRadion?

Patentti- ja rekisterihallitus kuuluttaa tänään mielenkiintoisen uuden tavaramerkin, kun IRC-Galleria -sivustoa pyörittävä Dynamoid Oy saa rekisteröidyksi tavaramerkin ”GaltsuRadio”. En jaksa vääntää aiheesta uutista Staraan, mutta kieltämättä aihe on mielenkiintoinen varsinkin mediallisesta näkökulmasta. Onko Galtsu avaamassa oman nettiradion?

Kyseinen tavaramerkki on rekisteröity tavara- ja palveluluokkiin 16, 25, 35, 38 ja 42. Tavaramerkin turvin GaltsuRadio saa siten yksinoikeuden esimerkiksi painotuotteisiin, vaatteisiin, myyntiin ja markkinointiin, radioon, televisioon, verkkosivustojen ja tietokantojen ylläpitoon sekä ohjelmistojen tuotantoon. Tuossa listassa on toki vain osa kyseisiin luokkiin sisältyvistä tavaroista ja palveluista.

Dynamoid on hakenut jo viime vuonna tavaramerkkiä ”Galtsu”, mutta sen rekisteröinnissä on tullut pieniä mutkia matkaan. Nyt jäädään odottamaan tiedotetta GaltsuRadion käynnistämisestä. Ainakaan vielä tähän mennessä aiheesta ei ole hiiskuttu tietääkseni missään. Vink vink vaan talouslehtien toimittajat 😉

Marjatta teki hätälaskun!

IltalehtiYllä oleva otsikko löytyi keskiviikon Iltalehdestä, jossa seurapiiritoimittaja Tuula Nieminen kertoi kuinka seurapiirileidi Marjalla Leppänen oli saanut lahjaksi kuumailmapallolennon.

Rouva Leppänen olisi halunnut nähdä ”stadinsa” ilmasta, mutta tuulet eivät olleet siihen suotuisat. Niinpä kuumailmapallo lennättikin matkustajat ihailemaan maaseudun maisemia. Lopulta oli vuorossa se otsikossa mainostettu dramaattinen hätälasku!

– Laskeuduimme pellolle. Talosta säntäsi isäntä paikalle, kun minua autettiin alas korista. Hän huudahti hämmästyneenä ”Leppänen!” ja minä siihen ainoastaan, että saisinkohan käyttää vessaanne.

Seurapiiritoimittaja ei ilmeisesti ollut tietoinen, että kuumailmapallon ideana on lentää tuulen mukana ja lopulta AINA laskeutua pellolle. Uutinen olisi ollut vasta se, että kuumailmapallo olisi laskeutunut lentokentälle. Samaan sarjaan kuuluu myös ilmailusta tietämättömien toimittajien otsikoinnit purjelentokoneiden täysin normaaleista maastolaskuista. Kun lento on taas kerran päättynyt kylänmiehen peltoon, paikallislehden etusivua koristaa usein kissankokoisin kirjaimin raflaaava otsikko ”LENTOKONE TEKI PAKKOLASKUN PELTOON!”. Lunasta siinä nyt sitten otsikko leipätekstissä…

Petteri Järvinen nosti kissan pöydälle

Olen pitänyt Petteri Järvistä lähinnä jonkinasteisena spedenä taannoisten Jippii-sekoilujen takia, sillä minulla ja monella muulla paloi iso kasa riihikuivaa yhtiön kusetuksissa. Nyt Järvinen nostaa kuitenkin henkisiä osakkeitaan kirjoittamalla tuoreeseen Talouselämä -lehteen kolumnin, joka nostaa Suomessa suoranaiseksi tabuksi nostetun asian pöydälle.

Yksinkertaisen ja täysin epätieteellisen arvioni mukaan ainakin neljäsosa rikosjuttujen asianosaisista oli nimestä päätellen ulkomaalaisia. Erityisesti pisti silmään, että lähes joka päivä listalla esiintyi vähintään yksi Muhammed. Suomen väestöstä ulkomaalaisia on noin kaksi prosenttia; pääkaupunkiseudulla luku lienee jonkin verran korkeampi. Silti heidän osuutensa rikosjutuista on suhteettoman suuri.

Lue koko tarina Talouselämä-lehden verkkoversiosta. Yllä mainitun Jippii-keissin tuomiot annetaan lokakuussa.

Thai & Laos on hieno mesta

Tänään tuli testattua jo satoja kertoja aikaisemmin mainioksi todetun tamperelaisen Thai & Laos -kantapaikkani take away -palvelu. Vartin päästä puhelintilauksesta meikä oli jo ravintolan tiskillä, jossa äärimmäisen ystävällinen (kuten aina) tarjoilija luetteli kassissa olevat ruoat ja muisti laittaa mukaan myös ison Prik Nam Pla -pussin.

Matsku oli pakattu mustaan rasiaan, jonka päälle oli sulatettu muovi, joten safka ei vuoda ulos kuten yleensä vastaavissa tilanteissa käy. Hintapolitiikka oli sekin toimiva, kun take away -seteistä saa 30 prosenttia pois. Siten lounaan hinnalla saa mukaansa á la carte -take awayn. Suosittelen.

Muutenkin kyseisessä ravintolassa tunnetaan vielä sana asiakaspalvelu, joka on kilpailevassa Thai Na Khon -ravintolassa unohdettu jo muutama vuosi sitten.

7. taivas : Mihin vain meen -video

Löysin keväällä arkistojen kätköistä pitkään etsimäni vanhaa bändimateriaalia. Joukossa oli myös vuonna 1998 tehty musiikkivideo, joka saatiin Tamun suosiollisella avustuksella siirrettyä vanhalta beta-nauhalta digimuotoon ja siten tallennetuksi jälkipolville.

Video on kuvattu maaliskuussa 1998 Vaasan lentokentällä ja sen on ohjannut ja leikannut Mikko Tamminen. Kuvauksissa avustajina oli kauniita naisia ja räväköitä pikkupoikia. Kundit taitavat muuten nykyisin olla jo 17 – 19 -vuotiaita. Yhteystiedot ovat päätyneet ikävä kyllä hukkateille.

En muistanutkaan kuinka magee toi video olikaan. Mikolla on selkeesti ollut jo tuolloin näkemystä.