Tampereen pormestariohjelma on julkaistu. Neuvottelimme siitä koalitiossa olevien ryhmien kanssa hyvässä hengessä. Kuten myös lehden analyysissä osuvasti todetaan, on ohjelmassa mukana monia kokoomukselle tärkeitä elementtejä. Olin itse kokoomuksen ryhmän vetäjänä pormestariohjelman elinvoima-osuudessa, ja ryhmän kädenjälki näkyy kiitettävällä tavalla lopputuloksessa. Ryhmässä olivat mukana Elina Järvenpää, Jouni Markkanen, Kari-Matti Hiltunen ja Arttu Vuori. Tässä alla mielestäni keskeisimpiä huomioita ja nostoja Tampereen seuraavan neljän vuoden päätöksentekoa ohjaavasta ohjelmasta.
Tärkein yksittäinen seikka pormestariohjelmasta on sitoutuminen talouden tasapainottamiseen vuoteen 2029 mennessä ja linjata veronkorotukset vasta aivan viimeiseksi keinoksi. Toisin sanoen KAIKKI muut keinot täytyy olla käytettynä ennen veronkorotuksia. Tampereen verotus on maamme suurten kaupunkien kirein, joten siinä ei ole enää piiruakaan kiristysvaraa. Mahdollisuus kaupungin yt-neuvotteluihin on niin ikään erittäin tärkeä elementti, kun taloutta tasapainotetaan. Keskeisiä ovat myös kaupungin ei-lakisääteisien tehtävien ja kaupungin hallinnon kriittinen tarkastelu sekä yksityisen ja kolmannen sektorin palvelutuotannon käyttäminen tilanteissa, joissa ne ovat kaupungin omaa tuotantoa parempia. Yritysten ja siten uusien työpaikkojen houkutteleminen kaupunkiin on niin ikään ratkaisevan tärkeää Tampereen elinvoiman ylläpitämisessä.
”Tulojen ja menojen tarkastelussa käsittelemme kaikki nykyiset ja uudet tehtävät. Sopeutustyössä tarkastelemme, mitkä palvelut ja tehtävät ovat jatkossakin välttämättömiä lakisääteisten tehtävien lisäksi. On myös tarkasteltava, onko sellaisia tehtäviä ja palveluja, joita muut tahot voivat hoitaa kaupunkia paremmin. Sopeuttamisohjelman yhteydessä pyrimme hankintojen tehostamiseen ja konsulttipalvelujen käytön vähentämiseen. Erityisen tärkeää olisi vaikuttaa talouskasvuun ja työllisyyden kehitykseen alueella.”
”Talouden tasapainottamisessa on välttämätöntä tarkastella palvelujen ostojen ohella myös henkilöstömenoja ja henkilöstön määrää sekä hallinnon järjestämisen vaihtoehtoja. Henkilöstön osallistuminen talouden tasapainottamiseen on erityisen tärkeää, jotta koko organisaation osaaminen on käytettävissä. Pyrimme vähentämään sairauspoissaoloja, hyödynnämme eläköitymisiä ja tarkastelemme määräaikaisia työsuhteita.”
”Sopeuttamistavoite on merkittävä ja mikäli riittäviä muita toimenpiteitä ei löydetä, niin työnantajan on harkittava muutosneuvotteluja, jossa tarkastellaan henkilöstörakennetta ja -määrää. Pyrimme priorisoimaan mahdollista henkilöstösopeutusta siten, että vältettäisiin suoraan asiakasrajapintaan kohdentuvien palvelujen heikentämistä.”
Yksityinen sektori maksaa julkisen sektorin palkat. Siksi myös Tampereella täytyy jatkossakin keskittyä kaiken kokoisten yritysten toimintaedellytysten lisäämiseen sekä veto- ja pitovoiman kasvattamiseen. Etsiessään uutta sijoittautumispaikkaa yritykset kiinnittävät huomiota ennen kaikkea sopivien tonttien saatavuuteen sekä liikenneyhteyksien sujuvuuteen ja osaavan työvoiman tarjontaan. Tampereen selvitys tilaa vaativan teollisuuden tonttitilanteesta (Business Tampere 21.6.2023) osoitti, että tonttivaranto on kriittisen niukka ja aiheuttaa jo nyt haasteita teollisuuden investoinneille. Tampereelle keskeistä on tunnistaa, että erityisesti puolustusklusteri, elämystalous ja innovaatiotoiminta ovat kaupungin kehityksen ja tulevaisuuden elinvoiman keihäänkärkiä.
”Vahvistamme Tamperetta innovaatioiden, elämystalouden ja kansainvälisen toiminnan keskuksena, ja tunnistamme puolustusklusterin merkityksen kaupungin elinvoimalle.”
”Kohdistamme pk-yrityksille tukitoimenpiteitä, joilla madallamme ensimmäisen työntekijän ja ensimmäisen kansainvälisen työntekijän palkkaamisen kynnystä, parannamme mahdollisuuksia osallistua kilpailutuksiin sekä vahvistamme kykyä hyödyntää julkisen sektorin tarjoamia palveluja.”
”Hyvät liikenneyhteydet ja vähäpäästöinen energia ovat keskeisiä tekijöitä yritysten etsiessä uusia sijoittumispaikkoja alueelta. Varmistamme riittävän ja tarkoituksenmukaisen tonttivarannon sekä infrastruktuurin erityisesti tuotannollisten investointien tarpeisiin. Vaikutamme siihen, että sähköverkon kapasiteetti ei muodostu esteeksi suurinvestoinneille, esimerkiksi vetyteollisuudelle.”
”Edistämme kunnianhimoisesti energiamurrosta, kiertotaloutta ja vihreää siirtymää sekä vahvistamme Tamperetta innovaatioiden, elämystalouden ja kansainvälisen toiminnan keskuksena. Työllisyyden edistäminen on yksi keskeisistä tehtävistämme sekä kuntatalouden tasapainon että inhimillisen hyvinvoinnin kannalta.”
”Elinvoimaiseen kaupunkiin perustetaan yrityksiä ja yhteisöjä, yhtiöiden toimipisteitä sekä uutta innovatiivista ja kestävää liiketoimintaa.”
”Jatkamme yritysalueiden kehittämistä elinkeinoelämän tarpeisiin ja edistämme sujuvaa liikkumista työpaikka-alueille.”
”Sujuvoitamme kaavoitusta, sopimus- ja lupaprosesseja, teemme tiivistä yhteistyötä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten sekä toisen asteen oppilaitosten kanssa, autamme työntekijöitä ja työnantajia löytämään toisensa ja kannustamme yrittäjyyteen.”
”Kehitämme yritysasiakaskokemusta ja edistämme yhden luukun periaatetta yrityspalveluissa.”
”Edistämme osaavan työvoiman saatavuutta ja huolehdimme osaajista alueen kärkitoimialoille sekä pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin.”
”Vahvistamme kaupungin roolia tapahtuma- ja elämysalustana, koska AV-ala ja kulttuuri- ja elämystalous ovat tärkeä osa kaupungin elinkeinorakennetta ja vetovoimaa. Matkailumarkkinoinnissa hyödynnämme vahvuusalueitamme ja käynnistämme alan yrityksille kansainvälistymisen kehityspolun. Tunnistamme palvelualojen merkityksen alueellisena työllistäjänä.”
”Tampere-Pirkkalan lentoaseman toiminnan kehittäminen sekä hyvät kansainväliset lentoliikenneyhteydet ovat keskeisiä kehittämis- ja edunvalvontakohteita.”
Viime vuosina varsinkin toisen asteen koulutustaso on heikentynyt, kun lähiopetusta on vähennetty ja omatoimisuutta lisätty. Yrityksiltä tulee jatkuvasti viestiä, että harjoitteluun tulevien opiskelijoiden osaaminen ei ole riittävää edes harjoitteluun. Tampereelle pyrimme parantamaan tilannetta yhdessä yritysten kanssa, jotta valmistuneiden osaaminen vastaisi mahdollisimman paljon tosielämän tarpeita. Ulkomailta tulleiden osaajien ja expatien perheiden tulee voida käydä koulupolku englanniksi, mutta suomen kielen osaaminen on ratkaisevan tärkeää Suomeen integroitumisessa. Myös kaupungille talouspositiivisten tilauskoulutusten mahdollisuudet täytyy hyödyntää.
”Huolehdimme riittävästä määrästä lähiopetusta ja varmistamme opiskelijoiden tukipalveluiden saatavuuden.”
”Vahvistamme ammatillisessa koulutuksen osaamisperusteisuutta sekä työelämälähtöisten osatutkintojen hyödyntämistä.”
”Edistämme osaavan työvoiman saatavuutta ja huolehdimme osaajista alueen kärkitoimialoille sekä pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin. Lisäämme työelämä- ja yrittäjyyslähtöisyyttä toisen asteen koulutuksessa.”
”Kehitämme tutkintoon valmistavaa koulutusta ja kartoitamme uusia keinoja tukea peruskoulun päättäneitä nuoria, joiden kouluvalmiudet eivät riitä jatko-opintoihin tai tutkintoon valmentavaan koulutukseen.”
”Nostamme oppisopimuskoulutuksen roolia mahdollisena koulutuspolkuna. Varmistamme riittävän määrä oppisopimustyöpaikkoja alueelle. Lisäämme myös työelämä- ja yrittäjyyslähtöisyyttä toisen asteen koulutuksessa.”
”Englanninkielinen koulupolku varhaiskasvatuksesta toisen asteen päättymiseen ja ylioppilaskirjoituksiin asti lisää Tampereen kansainvälistä vetovoimaa, mutta suomen kielen oppiminen on keskeinen osa Tampereelle ja Suomeen integroitumista.”
”Hyödynnämme Tredun ja TAKKin tilauskoulutuksen tuottaman opiskelijapotentiaalin.”
”Tavoittelemme sitä, että tulevaisuudessa yhä useampi korkeakoulutettu työllistyisi yrittäjyyden kautta.”
Kaupunki joko kasvaa tai näivettyy, välimuotoja ei ole. Siksi on tärkeää, että Tampereen pormestariohjelmassa linjataan tulevien vuosien kehitystä ja sen suuntaa. Tampereelle eteläinen kasvusuunta on erittäin tärkeää. Järjestelyratapihan siirto Hatanpäältä Kuljuun ei toteudu vielä aikoihin, mutta siirron edistäminen aloitetaan nyt tällä valtuustokaudella. Tampere tarvitsee Hatanpään ratapihan alueen asumiseen ja yritystoimintaan. Eteläinen kasvusuunta on tärkeää myös Lakalaivan ja Rautaharkon tulevien uusien raideliikenteen seisakkeiden ansiosta. Lakalaivassa pysähtynee lähijunien lisäksi tulevaisuudessa myös osa IC-junista. Eikä sovi unohtaa VT3 Puskiaisten oikaisun ja Kehä II -tien mahdollistamia uusia merkittäviä yritysalueita. Pormestariohjelman mukaan Tampere pyrkii olemaan mukana kansainvälisesti merkittävän siruhankkeen jatkokaudella, ja hanke voi hyvinkin sijoittua tulevaisuudessa Tampereen eteläiselle kaupunkiseudulle.
”Edistämme eteläisen kasvusuunnan ja Hatanpään järjestelyratapihan kehittämistä tulevaisuuden käyttötarkoituksiin.”
”Etelän suunta, eli nykyisen järjestelyratapihan alue, Hatanpää ja Lakalaiva, on yksi tulevaisuuden kasvun painopistealueista, joka kytkeytyy laajemmin koko kaupunkiseudun kehitykseen. Tuemme alueen kehittymistä ohjelmallisesti edistämällä järjestelyratapihan siirtoa sekä alueen suunnittelua yhdessä alueen maanomistajien, valtion ja kaupunkiseudun kuntien kanssa. Selvitämme Lokomon alueen kehittämismahdollisuuksia yhteistyössä kiinteistönomistajan kanssa.”
”Tampereen tulee olla kasvava kaupunki, jossa ihmiset, yritykset ja yhteisöt menestyvät, vaikka taloudellinen toimintaympäristö olisi haastava. Tavoittelemme aktiivisesti kaupunkiin kansainvälisiä yrityksiä ja investointeja.”
”Jatkamme aktiivista vaikuttamistyötä Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen johtavan pääradan kehittämiseksi henkilöliikenteen matka-ajan nopeuttamiseksi ja tavaraliikenteen sujuvuuden varmistamiseksi, samalla huoltovarmuuden ja eurooppalaisen raideleveyden vaatimukset huomioiden. Edistämme Tampere-Pirkkalan kansainvälisiä lentoyhteyksiä saavutettavuusohjelman kautta.”
”Pääradan kehittäminen, järjestelyratapihan siirto, valtatien 9 kehittäminen sekä valtatien 12 ja kantatien 65 kehittäminen ovat kohteita, joiden toteutumista edistämme aktiivisella edunvalvontatyöllä kestävyys- ja luontonäkökulmat huomioiden.” (VT3 Puskiaisten oikaisu ei ole Tampereen alueella)
”Tuemme yrittäjyyttä sujuvalla kaavoituksella ja palveluilla.”
”Kehitämme yhteistä TKI-, startup- ja innovaatioympäristöä alueen kilpailukyvyn vahvistamiseksi yhdessä Business Tampereen kanssa. Varmistamme Tampereen mukanaolon siruhankkeen jatkokaudella ja edistämme tutkimuksen ja patenttien jatkokehitystä teollisiksi investoinneiksi. Tunnistamme puolustusklusterin merkityksen Tampereen elinvoimalle ja hyödynnämme vastuullisesti puolustusyhteistyön mahdollisuudet.”
”Startup- ja kasvuyrittäjyyden tukeminen mahdollistaa yrityskentän tehokkaan uusiutumisen ja kasvun. Jatkamme elinvoimapoliittisen toimikunnan toimintaa, ja vahvistamme yritysten toimintaedellytyksiä Tampereella sekä parannamme eri sektorien toimijoiden yhteistyötä. Kaupungin päätöksenteossa teemme yritysvaikutusten ennakkoarviointia.”
”Tunnistamme Tampereen kasvavan roolin merkittävien tuotekehitysyksiköiden sijoittumispaikkana, ja edistämme toimintaympäristön kehittymistä.”
”Tavoittelemme aktiivisesti kansainvälisiä osaajia, yrityksiä ja investointeja. Kehitämme kansainvälistä rekrytointia yhdessä yksityisen sektorin kanssa.”
Tampereen ydin on tietenkin keskusta, jonka täytyy olla jatkossakin elinvoimainen ja ennen kaikkea hyvä paikka asua ja yrittää. Keskusta voi olla elinvoimainen vain, kun siellä on helppo asioida kaikilla kulkumuodoilla ja kun siellä on riittävästi asiakaskuntaa kivijalkaliikkeille. Tampereen keskusta on viime vuosina kehittynyt todella nopeasti, ja sama suunta jatkuu myös tulevaisuudessa. Samalla täytyy muistaa, että ostovoima liikkuu nimenomaan autolla, joten yksityisautoilu ja pysäköinti tulee pitää keskustan kehittämisessä aivan keskiössä. Pysäköintiä ohjataan jatkossa myös maan alle verkoston laajentamisen myötä. Erääksi käytännön ongelmaksi on muodostunut kaupungin auttamattoman hidas byrokratia esimerkiksi liiketilojen käyttötarkoituksen muutoksissa, ja siihen pyrimme saamaan muutosta alkavalla valtuustokaudella. Eräs suurista kysymyksistä on Takolta vapautuvan tehdasalueen tuleva käyttö.
”Parannamme kaupunkilaisten turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta. Panostamme erityisesti ennaltaehkäiseviin palveluihin ja yhteistyöhön Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa. Vastaamme kasvaneeseen päihdeongelmaan ja sen vaikutuksiin ihmisten hyvinvoinnissa ja turvallisuuden tunteessa uusilla yhteisöllisillä toimintamalleilla ja ehkäisevän päihdetyön keinoilla.”
”Keskustaan on helppo tulla joukkoliikenteellä, kävellen, pyörällä ja autolla. Viimeistelemme keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman ohjaamaan kehittämistä. Keskustan kehä pidetään sujuvana autoliikenteelle, jota ohjataan kokoojakaduille ja keskustan kehälle.”
”Toimiva liikennejärjestelmä ja liikkuminen ovat keskeisiä tekijöitä arjen sujuvuuden, yritystoiminnan, logistiikan sekä yhdyskuntarakenteen kestävyyden näkökulmasta.”
”Edistämme asemakortteleiden, Tullin alueen sekä läntisen keskustan tulevien kehittämishankkeiden toteutusta.”
”Korkean rakentamisen hankkeita edistetään keskustassa korkean rakentamisen vyöhykkeellä. Rohkean uuden arkkitehtuurin rinnalla sallimme myös vanhoja arkkitehtuurityylejä.”
”Keskustan katuverkon kehittämisessä vältämme samanaikaisten hankkeiden aiheuttamaa häiriötä, priorisoiden hankkeita, jotka parantavat asukkaiden arkea, liiketoiminnan ja logistiikan edellytyksiä sekä liikkumisen sujuvuutta.”
”Takon alueen uutta käyttöä selvitetään ja suunnitellaan yhteistyössä kiinteistön omistajan kanssa.”
”Toteutamme Viinikan maanalaisen ajoyhteyden. Hanke tukee keskustan saavutettavuutta ja liikenteen sujuvuutta sekä edesauttaa keskustan tulevien kehittämishankkeiden toteutusta. Ajoyhteys mahdollistaa maanalaisten pysäköintilaitosten verkoston laajentamisen ja maanpäällisen pysäköinnin vapauttamisen muuhun käyttöön sekä keskustan katujen kehittämisen kävelypainotteisemmiksi. Edistämme läntisen keskustan maanalaisen pysäköinnin ratkaisuja. Uusilla ja täydentyvillä alueilla voidaan hyödyntää keskitettyjä pysäköintiratkaisuja.”
”Varmistamme pientalotonttien tarjonnan ja sujuvan vuosittaisen tontinluovutusmenettelyn.”
”Vapaa-ajan asuntojen muuttamista vakituiseen käyttöön tarkastellaan valmistelussa olevan selvityksen sekä tulevan alueidenkäyttölain mukaisesti.”