Väyläviraston raideselvitys ja hankearviointi ovat viimein valmistuneet. Selvitys suosittee kolmannen raiteen rakentamista Riihimäen ja Tampereen välille nykyisen raiteen itäpuolelle ja neljännen raiteen rakentamista Sääksjärven ja Tampereen väliselle tavaraliikenteelle. Uusia etelän suunnan henkilöliikenteen seisakkeita KVE3-vaihtoehdossa olisivat Tampereella Lakalaiva ja Rantaperkiö sekä Lempäälässä Sääksjärvi, Moisio ja Kulju.
Selvityksen laajimmassa vaihtoehdossa merkittävä osa kaukojunista tulisi jatkossa pysähtymään Lakalaivassa, josta olisi siten muodostumassa kaupunkiseudun alakeskus, eli eräänlainen Tampereen Pasila. Sääksjärvellä ei tuoreimpien suunnitelmien mukaan tulisi pysähtymään lainkaan kaukojunia ja Turun IC-junien pysähdykset siirtyisivät nekin Lempäälän keskustasta Lakalaivaan.
Mikäli nyt esitetty KVE3-kokonaisuus etenee, on valmista tulossa arviolta vuonna 2030. Siihen on pitkä matka, mutta suunnitelmat ovat jo etenemässä. Yhdessä VT3 Puskiaisten oikaisun ja Kehä II -tien rakentamisen sekä järjestelyratapihan siirron kanssa tästä tulee hyvä kokonaisuus, jossa kaupunkiseutu kehittyy monella tasolla ja huoltovarmuus kasvaa.
Olen peräänkuuluttanut kolmatta raidetta ja lähijunaliikenteen edistämistä koko poliittisen urani, ja vuonna 2018 kirjoitimme asiasta myös eri lehdissä Tampereen vihreiden valtuutettu Juhana Suoniemen kanssa. Lukemattomat muutkin aktiiviset vaikuttajat ovat tietenkin ajaneet samaa asiaa, ja viimein näemme siinä edistystä. Politiikassa mikään ei tapahdu nopeasti, ja pitkäjänteinen vaikuttaminen eri foorumeissa on usein tarpeen. Tampereen kaupunkiseutu tarvitsee lisää eteläisiä raideyhteyksiä.