Podcast valtavirtaa vuonna 2010?

Pirkka Aunola kertoi Digikko-blogissaan yhdysvaltalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan podcasting olisi valtavirtaa vuonna 2010. Siis noin viiden vuoden kuluttua, mikä on Pirkan mukaan pitkä aika. Omasta mielestäni reilut viisi vuotta uuden mediamuodon lanseeraamisesta valtavirran saavuttamiseen on kuitenkin lyhyt aika.

Tutkimuksen tehnyt Bridge Ratings ennustaa, että vuonna 2010 podcast tavoittaa joka viikko 18 miljoonaa kuulijaa, mikä kuulostaa oikein hyvältä. Nykyisin podcasteja on kuunnellut noin viisi miljoonaa ihmistä, eli vain kaksi prosenttia amerikkalaisista, mutta määrä kasvaa nopeasti.

Mikäli samoja tuloksia vertailisi Suomeen, kuulijoita olisi nyt 104.000 ja vuonna 2010 heitä olisi lähes 400.000. Ei siis mitään järisyttäviä määriä.

Itse veikkasin äskettäin Aamulehden podcast-jutussa, että kaksi kolmesta Stara.fi podcast -kuulijasta kuuntelee ohjelman tietokoneellaan. Samoilla linjoilla on jenkkitutkimus, jonka mukaan vain 20% podcasteista kuunnellaan kannettavilla soittimilla.


Jocka Träskbäck (kok.) on ehdolla eduskuntaan Pirkanmaalta.
- Liity Facebook-ryhmään
- Liity Tukiryhmään Facebookissa
- Lue lisää vaaliteemoista
- Tue kampanjaa joukkorahoituksella

3 vastausta artikkeliin “Podcast valtavirtaa vuonna 2010?”

  1. Jos podcasting olisi viiden vuoden kuluttua valtavirtaa Yhdysvalloissa, niin todennäköisesti voisimme puhua yhdestä maailmanhistorian nopeimmista medialaitteiden läpimurroista.

    Näitä tutkimuksia on mielenkiintoista lukea, sillä usein tuntuu, että me alalla työskentelevät joko reilusti yliarvioimme tai aliarvioimme uusien innovaatioiden läpimurtoon vaaditun ajan.

    Sitä paitsi, ei todellakaan ole tärkeää, että kaikki asiat siirtyvät valtavirtaan. Mutta sinne podcasting voi päästä, jos lähetykset tarjoaisivat vähän enemmän jotain Stara.fi:n kaltaista sisältöä. Näin minäkin uskon.

  2. On hienoa, että Stara.fi:n lisäksi samankaltaista sisältöä tarjoaa jo myös Radio NRJ, joka julkaisee podcastina otteita mm. aamulähetyksistään. Uskon, että NRJ vaikuttaa omalta osaltaan vahvasti nuorten kuulijoiden omaksumiseen, sillä heillä on olemassa suosittu media, jossa podcasteja voi markkinoida. Oikeaan suuntaan olemme siis menossa ja valtavirta odottaa…

    Siihen saakka joudumme kuitenkin tekemään kovasti työtä, mutta mitään ei taida saada ilman sitä 🙂 Itse lukeudun tosiaan podcast-uskovaisiin, mutta tunnen myös podcast-pessimistejä, joiden mukaan koko media on vuoden kuluttua historiaa.

  3. Minä olen lataillut kiinnostavimmat Staran podcastit ipodiini. Mielestäni podcastit ovat todella hyviä ja toimiva ratkaisuja kun voi kuunnella ja käyttää milloin haluaa ja missä haluaa. Olen myös löytänyt muuta mielenkiintoista, kuten englanninkielen kursseja.

    Uskon että podcast tulee olemaan kova sana mutta se tarvitsisi vähän enemmän mainostusta ja opastusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *