Teimme juuri keittiöremontin, joka on nyt valaistuksen viimeistelyä vaille valmis. Hankimme keittiölaitteet Tampereen Lielahden Expertiltä, josta saimme mielestämme hyvää palvelua ja kätevästi kertarysäyksellä kaikki tarvittavat tuotteet. Tänään posti kantoi kuitenkin kotiin epämiellyttävän yllätyksen, Expert Aktiiviraha MasterCard -kortin.
Periaatteen miehenä olen vahvasti kaikenlaisia vedätyksiä vastaan. Irtisanoinkin aikoinaan jäsenyyteni Stockmanniin, koska heidän kanta-asiakaskorttinsa muuttui automaattisesti Stockmann MasterCard -kortiksi. Tarvittavat maksukortit taloudesta löytyvät jo, joten turhia lisäkortteja tai maksuaikoja ei tarvita. Nyt Expert päätyi Stockmannin kanssa samaan sarjaan, sillä postissa tuli yllättäen uusi Expertin logolla varustettu Expert Aktiiviraha MasterCard -kortti.
Tällaisesta kortista ei meille kuitenkaan kerrottu ostohetkellä mitään. Olin tuolloin maksamassa koko pakettia kerralla kaupan kassalla, kun myyjä ilmoitti mahdollisuudesta saada kauppaan laajennettu takuu. Tämä takuu olisi normaalia kattavampi, ja sitä varten tulisi allekirjoittaa pari paperia. Myyjä kertoi, että voisin maksaa koko paketin kerralla laskun saatuani. MasterCardista myyjä ei kuitenkaan vihjannut sanallakaan, joten kiireessä tulin allekirjoittaneeksi ”takuupaperit”.
Nyt Expert Aktiiviraha MasterCard -kortin irtisanominen onnistui yhdellä puhelinsoitolla, mutta ilman irtisanomista minulle olisi jatkossa napsahtanut 30 euron vuosimaksu luottokortista, jota ei ollut halunnut enkä tilannut. Mitä tästä opimme? Taas kerran olisi pitänyt jättää myyjän selitykset kokonaan omaan arvoonsa ja käydä paperinivaska tarkasti läpi ennen allekirjoittamista. Tästä viisastuneena tiedän jatkossa mitä tällaisten ”takuutarjousten” takana todellisuudessa piilee.