Median silkkihansikkaat osa 2

Finnair vs. FinnmatkatMedia on ruotinut viime päivinä käsittämättömän laajasti Finnmatkojen käyttämän TUI Fly Nordic -lentoyhtiön lomalentojen myöhästymisiä peräti televisiouutisissa saakka, vaikka kotimainen lentoyhtiö Finnair myöhästelee vähintään yhtä usein ja pitkään. Hyvä esimerkki tällaisesta on vaikkapa juuri tämän päivän tilanne Helsinki-Vantaalla.

Molempien yhtiöiden tämän illan lennot ovat myöhässä, mutta luultavasti vain Finnmatkojen myöhästyminen ylittää uutiskynnyksen. Tämä siitäkin huolimatta, että Finnairin lento AY1623 on myöhässä tuntikausia enemmän kuin Finnmatkojen lento BLX951. TUI Fly Nordic lähtee Mauritiukselle kuusi tuntia myöhässä, kun Finnair on jo vähintään seitsemän ja puoli tuntia myöhässä. Jälkimmäisen lähtöaikaa ei ole vielä edes vahvistettu.

Jostain syystä kotimaiset mediat Yleisradio, Maikkari ja Iltalehti etunenässä välttävät viimeiseen saakka uutisoimasta Finnairin ongelmista. Ilta-Sanomat otti äskettäin uuden linjan ja uutisoi myös Finnairin toilailuista. Myös STT oli liittänyt Finnmatkojen myöhästymistä koskevaan juttuunsa pienen kainalojutun ”Myös Finnair myöhästelee”. Suunta on siis oikea. Olisin kuitenkin kiinnostunut tietämään, onko kyseessä vain toimitusten ”meidän oma lentoyhtiömme” -tyylinen puolustelu vai onko kyse esimerkiksi yksittäisten henkilöiden kaunasta Finnmatkoja ja/tai ulkomaista TUI Fly Nordicia vastaan? Selvää on kuitenkin se, että uutisointi ei ole ollut tasapuolista ja reilua. Itselläni ei ole sidoksia kumpaankaan yhtiöön, joten ihmettelenpä vaan.

PÄIVITYS: Huomasin juuri, että Iltalehti on tänään uutisoinut juuri edellä mainitsemani Finnairin lennon myöhästymisen. Suunta on siis oikea.

PÄIVITYS 2.1.2008: Taas meni peräti seuraavaan päivään saakka, kunnes tuli uusi Finnairin pitkä myöhästyminen: ”Finnairin Bangkokin lento 14 tuntia myöhässä”. Lisäksi koko Pekingin lento peruttiin, eli sen matkustajat joutuivat muiden yhtiöiden koneisiin JOS mahtuivat. Nyt tätä lentokeissiä on ruodittu kuitenkin jo niin paljon, että jokainen tapaus taitaa ylittää uutiskynnyksen. Pian lehdillä taitaa olla jo omat lentokentällä omat vakiotoimittajat.

PÄIVITYS 4.1.2008: Tällä kertaa kului peräti kaksi päivää, kunnes Finnairin kone hajosi taas Intiassa. Lento Phuketiin myöhästyy polttoainepumpun vian takia tuttuun tapaan noin 20 tuntia. Seuraavaksi Finnair luultavasti ilmoittaa, että kaluston vakavat hajoamiset ovat vain yksittäistapauksia. Siis yksi per päivä. Se ei olekaan mikään ihme, sillä Taloussanomat uutisoi tänään ”Finnair tinkii koneidensa huollosta”. Vaikuttaa lopun alulta

PÄIVITYS 6.1.2008: Finnairin lento Lanzarotelta myöhässä 15 tuntia. Taas kului tutuksi tulleet kaksi päivää, kunnes Finnair myöhästelee jälleen. Nyt vähintään 15 tuntia Lanzalta. Hyvin menee, mutta menkööt… Samalla myös Iltalehti on viimein tajunnut asian, josta olen paasannut blogissani jo viikkojen ajan:

Suomen ja ulkomaiden välisillä lennoilla on viimeisen kuukauden aikana tapahtunut monia useiden tuntien, jopa reilun vuorokauden viivästyksiä ja lisäksi peruutuksia ynnä muita ongelmia. Näistä suurin osa on tapahtunut Finnairin lennoilla.

Että niin.

Yksi vastaus artikkeliin “Median silkkihansikkaat osa 2”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *