Tuorein huijariyritys: Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy (www.ylj.fi) – kuuntele uskomaton nauhoite


Suomessa on vuosien varrella ihmetelty useiden luettelopalveluja verkossa kauppaavien huijariyritysten toimintaa. Esimerkiksi Directan törkeä toiminta on aiheuttanut ennätysmäisen määrän oikeudenkäyntejä. Kirjoitin Directasta viimeksi vuonna 2008. Tuorein huijariyritys on Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy, joka kusettaa yrittäjiä perinteisin menoin, ellei jopa muita härskimmin.

Ensinnäkin Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy (www.ylj.fi) yrittää ilmiselvästi sekoittaa itsensä asiakkaiden silmissä patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään viranomaisrekisteriin Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:ään (www.ytj.fi). Siten yritys ratsastaa laajalti tunnetun ja luotettavan palvelun maineella. Palvelujen nimet ovat hyvin samankaltaiset ja jopa logossa haetaan samaa vaikutelmaa. Vertaa logoja alta.

Sekaannusvaaran tarkoituksellinen hakeminen vahvistaa osaltaan yhtiön epäilyttäviä tarkoitusperiä. Suomi24-palvelun verkkokeskusteluissa väitetään, että YLJ on ilmoittanut jollekin asiakkaalle olevansa kaikille tuttu YTJ, joka on “muuttunut vuoden alusta maksulliseksi“. Tästä minulla ei ole kuitenkaan näyttöä, joten en voi asiaa enemmälti kommentoida. Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n toiminta on joka tapauksessa mennyt jo niin härskiksi, että myös verottaja sekä patentti- ja rekisterihallitus ovat joutuneet julkaisemaan sen toiminnasta tiedotteen.

Patentti- ja rekisterihallituksen tiedote

Yritys- ja luottotietojärjestelmä www.ylj.fi ei ole viranomaispalvelu, eikä sitä pidä sekoittaa Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään www.YTJ.fi. Viranomaispalvelu (www.YTJ.fi) ei lähetä laskuja palvelun käytöstä. Vastaavasti yksityisen Yritys- ja luottotietojärjestelmän (www.ylj.fi) perus- ja luottotietojärjestelmään liittyminen on yrityksille maksullinen.

Amatöörimäisen huonoilla verkkosivuillaan YLJ ilmoittaa olevansa hakupalvelu. Sellaisena se on kuitenkin harvinaisen surkea tekele. Liiketoiminnan fokus onkin todellisuudessa aivan muualla kuin hakupalvelun ylläpitämisessä. Palvelun pääasiallisena tarkoituksena on rahastaa yrittäjiä tyhjästä. Yhtiön perusliiketoimintaa on soittaa yrittäjille “varmistaakseen näiden yhteystiedot” hakupalvelussa. Tiedot ovat tietenkin kunnossa, koska ne haetaan koneellisesti aivan toisesta tietokannasta (Espanjassa majaansa pitävä Proventor. Lisätietoja alla.).  Soiton todellinen tarkoitus on siis aivan muuta kuin yhteystietojen tarkistaminen.

Kun yrityksen tiedot ovat kunnossa, latelee myyjä puhelun lopuksi “varmenteessa” palvelun hinnan maailmanennätysnopeudella siten, että langan toisessa päässä oleva yrittäjä ei ehdi huomata, että kyseessä olikin maksullinen palvelu. Muutaman päivän päästä yrittäjä yllättyy postissa tulevasta laskusta, sillä todellista molemminpuolista sopimusta ei ole puhelun aikana tehty. Verkkosivuillaan YLJ toteaa kuitenkin sopimuksen syntymisestä omaan sekavaan tapaansa seuraavaa.

YLJ-tietopalvelun sopimusehdot verkossa

Maksusopimus syntyy, kun asiakkaan tiedot on rekisteröity tietokantaan, joko asiakkaan omasta toimesta, asiakaspalveluun soittamalla tai kirjallisesti. Maksusopimus syntyy palvelun tuottajan ja asiakkaan välillä myös palvelun tarjoajan tekemän puhelinmarkkinoinnin kautta.

Ensinnäkään verkkosivuilla olevilla sopimusehdoilla ei ole merkitystä, koska asiakkaalla ei ole puhelun aikana mahdollista niihin tutustua. Yhtä hyvin siinä voisi lukea, että kuu on juustoa ja lapset löytyvät kaalinlehtien alta. Toiseksi löysin tietokannasta myös useita omia yrityksiäni, joten ko. sopimusehtojen perusteella MINULLAKIN on vähintään kolme maksusopimusta huijariyrityksen kanssa (“kun asiakkaan tiedot on rekisteröity tietokantaan“), vaikka kuulin yrityksestä ensimmäisen kerran tänään. Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy:llä on siis mielenkiintoinen näkemys sopimuksen syntymisestä. Sopimus ei ole tietenkään mahdollinen tilanteessa, jossa molemmat osapuolet eivät ole tietoisia mistä sovitaan ja mihin hintaan.

Kusetetuksi tulleiden asiakkaiden reklamaatioihin yhtiö on vastannut sille ominaisella tavalla lähettämällä diibadaabaa ja liittämällä mukaan puhelusta tallennetun äänitteen. Sain tänään käsiini tällaisen sähköpostin ja sopimuksen vahvistavan “varmenteen”, joka kuitenkin ainoastaan vahvistaa edellä mainitut seikat kusetuksesta. Alla lainaus tästä asiakkaan reklamaatioon lähetetystä yrityksen vastauksesta. Kiinnitä huomiota kohtiin “tapahtuneen asiallisesti” ja “kaupan hyväksymisen puoleltanne” ja vertaa niitä alla olevaan äänitteeseen.

YLJ-palvelun vastaus reklamaatioon

Olette reklamoineet tuotteemme Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n kaupankäynnistä. Ohessa kopio laskusta sekä kaupan aikana tehty varmenne, joka todentaa kaupan tapahtuneen asiallisesti myyjämme X ja X välillä, sekä kaupan hyväksymisen puoleltanne. Varmenteessa ilmenee kauppasopimuksen syntymisen kaikki osa-alueet:
-Tuotteen nimi
-Tuotteen hinta
-Asiakasyrityksen nimi
-Ostajan nimi
-Sopimuksen kesto
Odotamme laskunne suoritusta 7 päivän sisällä, jolloin säästytte turhilta perintä- ja oikeudenkäyntikuluilta.

Viestissä mainitaan siis “varmenne”, josta mainitut kohdat löytyvät ja jonka perusteella Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy väittää sitovan sopimuksen syntyneen. Yritys lähetti kyseisen äänitallenteen sähköpostitse asiakkaalle kuultavaksi. Pyydän kiinnittämään siinä huomiota edellä mainittujen seikkojen lisäksi erityisesti myös kahteen muuhun seikkaan, eli a) myyjän tapaan aivastaa hintatiedot ulos mahdollisimman epäselvästi sekä b) asiakkaan hämmentyneeseen vastaukseen ja siihen kuinka asiakas kysyy lopuksi ihmeissään “Hä?”

YLJ-palvelun varmenne (asiakkaan nimi poistettu)

Onko tässä syntynyt sinun mielestäsi asiakasta sitova sopimus? Minusta tässä nauhoitteessa kuullun perusteella ei ole mitenkään voinut syntyä osapuolia sitovaa sopimusta. Tässä niin sanotussa “varmenteessa” ei edes yritetä saada asiakasta ymmärtämään mitä hän on tilaamassa ja mihin hintaan, vaan päinvastoin siinä rykäistään tiedot asiakkaalle mahdollisimman nopeasti ja epäselvästi. Huomionarvoista on myös se, että vain hintatiedot rykäistään, kun muuten myyjän puhe on rauhallista. Ei siis ihme, että asiakkaan hämmennys kuuluu selvästi, kun hän toteaa myyjän litanian jälkeen “Hä?”

YLJ ei ole vielä soittanut allekirjoittaneelle, mutta odotan mielenkiinnolla soittoa, perusteetonta laskua ja siitä aiheutuvaa mielenkiintoista kädenvääntöä. Puhelinnumeroni löytyy netistä. Soitellaan.

PS: Mikäli olet jo tullut huijatuksi, löytyy tästä hieman toimintaohjeita.

PS2: Luotettava hakupalvelu Fonectan Yritystieto kertoo Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n taustatiedot ja päättäjien nimet. En kuitenkaan katso tarpeelliseksi julkaista niitä tässä, koska kirjoitus koskee ainoastaan kyseistä osakeyhtiötä ja sen tuottamaa palvelua. Selvyyden vuoksi kuitenkin todettakoon, että saamieni tietojen mukaan samaa väkeä istuu Suomen Yritys- ja Luottotietojärjestelmä YLJ Oy:n, sille tietokannat tarjoavan ja Fuengirolassa majaansa pitävän suomalais-espanjalaisen Proventorin, Numeropalvelu 1188 Oy:n sekä Suomen Kuntaverkko Oy:n taustalla. Suomen Kuntaverkko Oy ylläpitää esimerkiksi Suomenmatkailu.fi -sivustoa.

PÄIVITYS 4.12.2013: Verkossa kerätään kansalaisadressia, jolla vaaditaan puhelimitse tapahtuvan myynnin vahvistamisesta ostajan allekirjoituksella.

About Jocka

Jocka on nykyisin media-alan yrittäjänä työskentelevä monitoimimies, joka on viime vuosina perehtynyt erityisesti tavaramerkkeihin ja niiden juridiikkaan.
This entry was posted in Media, Yleistä. Bookmark the permalink.

20 Responses to Tuorein huijariyritys: Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy (www.ylj.fi) – kuuntele uskomaton nauhoite

  1. Ben says:

    Minulle soitettiin juuri tästä ennenkuulumattomasta palvelusta. Nainen oli hyvin jääräpäinen ja huijasi päin naamaa. “En ole todellakaan myymämässä mitään näkyvyyttä, tässä on miltei kaikkien suomalaisyritysten perustiedot…” Sivulausessa tuli yhtäkkiä hinta (150e/vuosi tms), ja annettiin ymmärtää, että tämä palvelu olisi vain jatkoa viime vuodelle. “Mitä, miksi et haluaisi olla mukana, saisinko tietää syy?” Jouduin hyvin jyrkästi sanomaan etten halua olla heidän rekisterissä, enkä ole ikinä halunnut, ennen kuin luopuivat.

    Googlasin ja löysin blogisi. Sekä YTJa että Verottaja varoittaa sekaannuksista ja sanovat ettei YLJ ole mikään viranomaispalvelu. Ihme että sitä ei ole poliisin toimesta pakotettu sulkemaan ovensa. Hyvä, että varoitat tästä.

    Todella törkeää meininkiä.

  2. anderstandup says:

    Netti ja puhelinmyynnissä on vissiin 30 päivän palautusoikeus. Vai koskeeko tämä oikeus vain kuluttajakauppaa?

  3. Hanna says:

    Minullekin soitettiin tänään jostakin palvelusta, joka sekin jäi epäselväksi. Jäi vain numero joka ei vastaa ja jota ei löydy mistään numeropalveluista.

    Väitettiin siis että olen vuosi sitten tilannut heiltä jonkun tälläisen luettelopalvelun ja lasku siitä on mennyt vanhaan osoitteeseeni. Nytkin puhelu aloitettiin perinteisellä “päivitettäisiin teidän tietoja” litanialla. Sanoin että olen ehkä antanut tietoni ennen kuin hintaa on kerrottu, mutta heti kun hinta on sanottu että se maksaa, olen sanonut että en tilaa mitään maksullisia palveluja. Tässä kohtaa en todellakaan ole tehnyt poikkeuksia.

    Mielestäni tälläiset puhelinnumerot pitää saada julkaistua, jotta näitä vastaavia huijauksia ei enää tapahtuisi ja ihmiset olisivat varovaisempia. Minulle tämä huijarifirma soitti numerosta 045 3514098

  4. Petri says:

    Kiitos paljon sivustasi! Ihan vastaavia kokemuksia on minulla kuin muillakin. Viitataan viranomaispalveluun, joka on muttunut maksulliseksi. Nainen myy palvelua erittäin hyökkäävään tyyliin. Ensin kieltäydyin, mutta tuo viranomaistyyppiseen palveluun viittaaminen sai lopulta myöntymään, kun oli muutakin samalla tehtövänä. Reklamoin sitten laskusta: siihen ei liittynyt mitään sopimusehtoja tai muutakaan tietoa palvelusta, eli Kuluttajaviraston etämyynnin sopimusehdot eivät täyty. Äänitallenteella, jonka sitten lähettivät, ei myös kerrottu, mitä oli tullut ostettua. Ei siis ole mielestäni olemassa mitään sopimusta, kun ei tuotteen sisältöä ole mitenkään määritelty? En aio maksaa. Kiitos vielä noista jatko-ohjeistasi!

  5. Hanna says:

    Kiitos tosiaan tästä sivusta ja neuvoista!
    Olemme vääntäneet kättä kyseisen firman kanssa n. kuukauden. Tänään kävin tekemässä rikosilmoituksen asiasta. Nimikkeenä on tässä vaiheessa lievä petos, mutta se saattaa myöhemmin muuttua talousrikos -nimikkeeksi. Myös meillä on kuultavana tallennettu pätkä puhelusta, josta mielestäni kuulee vain sen, kuinka minua ressukkaa narutetaan pahemman kerran.
    Tsemppiä vaan kaikille tämän asian kanssa. Mielestäni voisi kyllä olla aihetta nyt yhdistää voimat ja katsoa mitä sillä tavoin saataisiin aikaiseksi tämän asian tiimoilta.
    Olen avannut tarkoitusta varten sähköpostiosoitteen: huijatuksi.tulleet@gmail.com. Voitte halutessanne ottaa siihen yhteyttä.

  6. Donitsi says:

    Tälläisistä yritysrekistereistä puhuttiin kerran 45 minuuttia ohjelmassa, en tosin muista ennen vai jälkeen esm. tämän blogikirjoituksesi. Huvittavaa oli, että äidilleni oli vastaavanlainen soitto tullut, ja hetken päästä lasku postista, mikä läheni jo kolminumeroista summaa. Enemmän tietokoneisiin päin olevana ihmisenä sain sitten hoidella asian lähettämällä kyseiselle yritykselle asiallisen viestin, että mitään tilausta ei koskaan tehty. Googlauksen tuloksena tuli useita foorumikeskusteluita tuosta ja muutamasta muusta vastaavasta yrityksestä. 45 minuuttia sai ainakin täältä päin juttuvinkin. :D Asiaa puitiin vajaan viikon päästä ohjelmassa, harmillista.. Tuskin voin tuudittautua siihen, että juuri minun vinkkini olisi ohjannut tuon ohjelman asian tiimoille. :D

  7. Mattas says:

    Samaa tarinaa… Firmaamme oli soiteltu ja aloiteltu tuolla “Tarkistaisin yrityksenne tietojen ajantasaisuuden” rimpsulla. Tilausta ei ollut meidän näkövinkkelistä tehty mutta laskuhan sieltä tuli. Reklamoimme ja nyt odottelen seuraavaksi karhukirjettä. Meni siinä mielessä YLJ:llä vikaan että yrityksemme on monikansallinen puulaaki – saa lakiosastomme tehdä vähän töitä palkkansa eteen. Mutta ymmärrän varsinkin pienyrittäjän ahdingon jolla ei ole lakimiehiä omasta takaa; Lisäksi merkintä luottotiedoissa voi lopettaa hommat siihen tai ainakin hidastaa niitä merkittävästi. Kuluttajakauppa on onneksi kohtuu säänneltyä mutta yrittäjä on epäilemättä tällaisten huijareitten kanssa monesti aika ahtaalla..

  8. Katariina says:

    mielenkiintoista on myös se, että miten http://www.mol.fi eli suomen työvoimatoimisto voi julkaista tälläisten firmojen työpaikka iolmoituksia? Tälläkin hetkellä mollin sivuilta moni nuori suomalainen löytää heidän ilmoituksensa. Suurin osa näistä nuorista lähtee matkaan hyvin penellä budjetilla joten paluumatkaan ei välttämättä rahaa löydy, jollei töitä suostu tekemään. Tiedän asiasta sen takia että työskentelen itse ulkomailla sijaitsevassa markkinointifirmassa, jossa hoidamme asiamme kunnolla ja palvelemme asiakkaita rehellisesti. Moni nuori joka on näihin huijarifirmoihin joutunut töihin, ottaa meihin yhteyttä päästäkseen pois tuolta surullisenkuuluyisasta Fuengirolasta ja töihin ihan oikeaan yritykseen. Olen itse ottanut työvoimatoimistoon kertaalleen yhteyttä saaden vastauksen; tälle asialle emme valitettavasti mitään voi. pitäisi voida, sanon minä.

  9. Mikko says:

    Minulle soitettiin tuolta ja kaupattiin vuosihintaan 75:- ja kerrottiin että tämä on palvelu mistä löytyy asiakkaalle ilmaiseksi vain vakavaraisten yritysten luottotiedot

  10. Huijattu (oppia ikä kaikki) says:

    Minulle soitettiin, tuli vahvistus, ilmoitin etten ole tilannut mitään ja sain nauhoitteen, josta se myös selvisi. Huijauksen huomasin kun puhelinlogistani nauhoitteen olevan 30 sekuntia pidempi kun mitä minun omassa puhelinlogissa oli puhelun kesto. Joten sopivasti muokattu nauhoite kuulosti lähes aidolta. Kyllä ottaa nyt pannuun kun en lähtenyt riepottaa asiaa eteenpäin, olisi pitänyt tehdä mutta kun vuorokausessa on vaan tuo 24 tuntia en jaksanut alkaa tappelee asiasta, mutta toista kertaa en helppoon mene, en sen koommin ole tilannut puhelimitse yhtään mitään, kaikki haluan paperilla jotta voin aina katsoa netistä kyseisen yrityksen tiedot.

  11. Jari says:

    Edelleen soittelevat ja aivastavat loppuun kaikista kielloista huolimatta juuri ennen puhelun loppumista hinnan. Tänään oli 90€/vuosi. Kielsin yritykseni tietojen rekisterissä pitämisen ja kieltäydyin tilaamasta mitään palvelua. Lisäksi selvitin puhelun soittajan nimen, mutta hän on tietenkin vain kesätyötä tekevä henkilö. No katsotaan tuleeko laskua kaikesta huolimatta.

  12. HW says:

    Minulle soitettiin tänään edellä useasti kuvatuin pakkomyyntikeinoin numerosta +358931586060. Kieltäydyin, koska en ole koskaan kuullutkaan yrityksestä ja sain kuulla, että kyllä teidän yrityksen tiedot meillä on. No nehän saa YTJ:stä, koska todellakin olen VIRALLISISISSA rekistereissä, enkä tällaisisissa tarpeettomissa. Jos saan laskun teen rikosilmoituksen. Törkeää puhelinmyyntiä, johon sisältyy erehheellinen viesti ja asiayhteys. Palvelusta ei ole kenellekään mitään hyötyä ja se on vain rahastusta.

  13. Sirpa says:

    Elokuun alussa 2013 tuli soitto, jossa tarkistettiin, onko yritykseni yhteystiedot edelleen samat. Sitten hän kertoi ne. En ehtinyt kysyä mitään, kuin sanoittiin, asia siis kunnossa, hyvää jatkoa. Sitten tuli viikon päästä lasku yli 111 euroa, laitoin sähköpostin firmaan ja siellä sanottiin tylysti, mitään virhettä ei kaupankäynnissä ole tapahtunut. Siis en tilannut mitään, eikä hinnoista puhuttu sanaakaan. Sitten tuli toisen viikon pääästä karhukirje ja vielä kolmaskin, eli ei ollut kuukauttakaan kulunut, kun oli kolmesti laskutettu. Kaksi kertaa olen laittanut sähköpostia firmaan, ja palaute on sama. Niin ja laskuja näyttää lappavan samasta paikasta, samalla logolla joka viikko. Loput olen pannut roskiin. YLJ huijaa, ja kuka tarvitsee tuollaista palvelua?

  14. Leena says:

    Soittivat tarkistaakseen yrityksen tiedot, unohtivat mainita että lähettävät myös laskun. Kun lasku tuli, reklamoin. Eivät suostu peruuttamaan tilausta. Maksukehoituskin tuli… tein tutkintapyynnön poliisille.

  15. Tuomo says:

    Hei!

    Suuret kiitokset että olet vaivautunut tämän blogin tekemään.
    Avovaimoni oli nukkumassa, kun hänet herätettin vastaavanlaisella huijaussoitolla.

    Tänään sitten putkahti lasku postista josta ei ollut puhelussa mitään puhetta.

    Kiitos eritoteen noista jatko-ohjeista.

    Raivostuttavaa huomata, että tämää blogi on kirjoitettu jo yli kaksi vuotta sitten,
    ja vieläkin kyseinen yritys saa jatkaa toimintaansa :( :(

    Tämä viesti lähetetty 3.12.2013

  16. Tuomo says:

    Lisäyksenä lähettämääni kommenttiin.

    Mikäli Blogin kirjoittaja vielä seuraa tätä visteketjua, niin olen valmis osallistumaan projektiin, jossa kyseinen yritys ajetaan alas, mikäli siihen jotain keinoja löytyy.

  17. Jocka says:

    Kyllähän keskustelua seurataan. Pidän itsekin erikoisena, että huijarit saavat toimia vuodesta toiseen.

  18. Nimetön says:

    Moi,

    Tänään tuli puhelu tuosta numerosta +358931586060. Nimeni sanottuani katkaisivat puhelin. Saas nähdä tuleeko minulle lasku ja muokattu nauhoite johon on liitetty omani nimeni…

  19. MaGoo says:

    Minulle soitettiinkin tuosta +358931586060 numerosta, joten numero vieläkin käytössä. En vastannut. Eikö näitä huijareita saada vastuuseen? Toivottavasti tarpeeksi moni kusetettu tekee ilmoituksen poliisille tai organisoivat ryhmäkanteen.

  20. Austerism says:

    Minulle tuli äsken soitto numerosta +358931586060. Puhelin kuitenkin pirahti vain kerran, joten en ehtinyt vastata. Googlasin numeron ja päädyin tänne. Olen yrittäjä ja tietoni ovat YTJ:ssä, tosin siellä ei ole puhelinnumeroa.

    Itse asiassa pari vuotta sitten, kun vaihdoin liittymää ja palveluntarjoajaa, alkoivat puhelinmyyntisoitit lisääntyä. Ennen sitä, oli ollut sama liittymä ehkä 10 vuotta, eikä minulle soitettu kuin korkeitaan kerran parin kuukauden välein. Liittymän vaihdon jälkeen on soittojen määrä kasvanut niin, että ehkä kerran viikossa soitetaan jostain tuntemattomasta numerosta -hyvin harvoin vastaan. Mutta siis luultavasti joko vanha palveluntarjoaja tai uusi palveluntarjoaja on myynyt numeroni eteenpäin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>