Ruotsissa ymmärretään tavaramerkin arvo

Ruotsissa pörssiyhtiöt ymmärtävät tavaramerkin arvon hieman paremmin kuin Suomessa. Vaateliike KappAhl on nimittäin vetänyt erään paitamallinsa ja lippiksensä pois myynnistä, kun Helvetin Enkelit -jengi huomautti niissä olevan logon rikkovan tavaramerkkioikeuttaan. Yhtiön tiedottaja Annette Ravenshorst osoitti ammattitaitonsa toteamalla Helsingin Sanomissa, ettei isolla pörssiyhtiöllä ole (Ruotsissa) oikeutta rikkoa toisen tavaramerkkiä.

Tämä on puhtaasti tavaramerkkikysymys. Lakimiehemme tutkivat onko jengin väitteissä perää. Ei sillä ole merkitystä kuka tavaramerkkioikeudesta valittaa.

Suomessa pörssiyhtiöiden käytäntö tavaramerkin kunnioittamisessa on hieman eri tasolla. Eräät tahot eivät vieläkään ymmärrä mitä tavaramerkkioikeuden tuoma yksinoikeus todellisuudessa tarkoittaa. Itse en löytänyt Helvetin Enkeleiden merkkiä rekisteristä, mutta se on kuitenkin jo niin tuttu, että merkki on saavuttanut yksinoikeuden vakiintumalla.

4 vastausta artikkeliin “Ruotsissa ymmärretään tavaramerkin arvo”

  1. Tervehdys! Löysin sinut täältä Markun vihjeen perusteella… Sinusta alkaa tulla Suomen johtava tavaramerkkien asiantuntija. Tuo merkin saama tavaramerkkisuoja vakiintumalla on mielenkiintoinen prosessi näyttää toteen juridisesti, iktsekin olen ollut mukana yhdessä väännössä.

    Keep on good work!!!

  2. Totta. Vakiintumisen osoittaminen ei tosiaan ole lähellekään niin yksinkertaista kuin moni olettaa. Yleinen luulo on, että pelkkä viiden vuoden käyttö riittäisi vakiinnuttamaan merkin ”asianomaisissa elinkeinonharjoittajien piirissä”. Harva kuitenkaan tietää, että käytön pitää olla tavaramerkinomaista ja em. käytöstä pitää olla vahva näyttö. Lisäksi vakiintumisella saavutetaan yksinoikeus vain niille tavaroille ja palveluille, joille merkkiä voidaan osoittaa käytetyn. Silloin ei siis tule kyseeseen merkin saama suoja rekisteröityjen merkkien kaltaisissa kokonaisissa tavara- ja palveluluokissa. Ensisijaisesti tulee siis aina hakea rekisteröintiä ”paperilla”.

  3. Hesari uutisoi tänään että paidat on palautettu myyntiin ja että KappAhlin lakimiesten mielestä paita ei loukkaa motoristien tavaramerkkiä vaikka niissä samoja elementtejä onkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *