Hartwall iski kirveensä kiveen

Hartwallin ja Sony Finlandin tuorein Pepsi Max Joulun kovimmat lahjat -mainoskampanja on mennyt pahasti munilleen.

Juomayritys on saanut kikkailustaan roimasti negatiivista julkisuutta, sillä Hartwall on muutellut mm. kilpailun sääntöjä ja toiminut muutenkin vastoin kuluttajan etua. Perusteena yritys ilmoittaa sivuillaan: ”Väärinkäytösten johdosta sääntöjä on tarkennettu”. Aika kusipäistä väittää moista, jos asiakkaat ovat toimineet täysin sääntöjen mukaan. Kumpi toimii paremmin, sääntöjen mukaan Pepsiä suuria määriä ostava kuluttaja vai kilpailun sääntöjä kesken kisan muuttava Hartwall? Hartwall on ilmeisesti päättänyt pelata Lassipalloa:

Lassipallon (eng. Calvinball) säännöt perustuvat siihen, että ne keksitään pelin edetessä ja jokainen saa muuttaa niitä halutessaan. Joskus pelistä pelataan myös versiota, jossa samaa sääntöä ei saa käyttää kahta kertaa, mutta useimmiten joku vääräleuka muuttaa tämänkin säännön voimattomaksi voimattomuusvarvulla tai jollakin muulla itse keksityllä säännöllä. (Lassipallo.com)

Hartwallin toiminta täyttää osittain ehkä jopa petoksen tuntomerkit, sillä yritys yrittää parhaansa mukaan vaikeuttaa kilpailuun osallistumista myös niiltä, jotka ovat tuotetta tarvittavan määrän ostaneet, ainakin jos on tätä tapausta uskominen. Yritys voi saada toiminnastaan vielä petossyytteen.

Hartwall yllättyi kisan suosiosta, ja on siksi mm. kilpailun jo alettua hankaloittanut kilpailuun osallistumista mm. hidastamalla koodien syöttöä verkkosivuilleen ja muuttanut voittosääntöjä (etiketit vs. kuitit).

Mainoskampanjan on yleensä tarkoitus nostaa brandin ja yrityksen imagoa, mutta Hartwallin suhteen tulos on jotain aivan muuta. Nyt yrityksen maine ryvettyy aika lailla. Jos tällaiseen peliin lähtee, tulee kampanja suunnitella kunnolla ja tehdä säännöistä heti vedenpitäviä, ettei niitä tarvitse muuttaa pitkin kilpailua.

Tähän pätee vanha sanonta: ”Se joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *