Finnair. Illaksi kotiin. Ehkä huomenna.

Kirjoitin jo pari kuukautta sitten Finnairin uskomattoman usein toistuvista lentojen myöhästelyistä ja yhtiön asiakaspalvelun katastrofaalisesta tilanteesta. Toki muidenkin yhtiöiden koneisiin tulee aika-ajoin vikoja, mutta Finnairin koneiden luvut ovat olleet viimeisen vuoden ajan täysin omaa luokkaansa. Myös tilastollisesti, sillä Finnair putosi lentojen täsmällisyyttä mittaavassa tilastossa kuin lyijypaino makeassa vedessä.

Taannoin Finnairin toimitusjohtaja myönsi julkisesti, että yhtiön koneiden tiukoista aikatauluista tullaan pitämään kiinni myös jatkossa, ja sen kyllä huomaa. Eilen peräti neljä Finnairin lentoa oli rajusti myöhässä ja tänään myöhästyi kaksi lisää. Tällainen tilanne on yhtiön toimitusjohtajan mukaan normaalia. Totesihan hän jo aiemmin, että myöhästymiset ovat nykyään arkipäivää ja matkustajien tulee tottua niihin. Täytyy sanoa, että toimarilla on vähintäänkin mielenkiintoinen näkemys yhtiönsä asiakaspalvelusta.

Finnair takoi viime vuodelta mukavan voiton, mikä oli mannaa sijoittajille. Osakemarkkinat hinnoittelevat paperit kuitenkin tulevaisuuden odotusten mukaan, ja tällainen lähinnä kehitysmaihin rinnastettava täsmällisyys vaikuttaa väistämättä myös yhtiön maineeseen ja sitä kautta lopulta myös tulokseen. Yhtiön tiedotuspäällikkö Usko Määttä saa ainakin paiskia nyt töitä koko palkkansa edestä.

Ai niin ne lennot. Eilen myöhästyivät Sharm El-Sheikin, Hurghadan, Kuuban ja Fuerteventuran lennot. Tänään lista kasvoi Arrecifen ja Phuketin lennoilla. Huomenna lista kasvaa taas… Eli toisin sanoen illaksi kotiin. Ehkä ylihuomenna.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *