Gigantti ei kestänyt leikkiä

Kirjoitin äskettäin siitä, kuinka hauska julkinen nokkapokka Verkkokauppa.comin ja Gigantin välillä saa yhä mielenkiintoisempia muotoja. Ensin Verkkokauppa.com mainosti, että heiltä saa tutkimuksen mukaan 72 tuotetta sadasta halvemmalla kuin Gigantista, ja sen jälkeen Gigantti mainosti ”Miksi maksaa postimaksuja Verkkokaupassa?”. Hienoa toimintaa, jossa asiakas voittaa.

Nyt kun Gigantin ”ilmaiset postimaksut” -tarjous on kuitenkin vuoden vaihteessa päättymässä, on yhtiössä saatu sittenkin vastakettuilustaan huolimatta näpeille ilmeisen pahasti. Gigantti haluaa nimittäin vaientaa Verkkokauppa.comin hauskan radiomainoksen (kuuntele), jossa ei todellisuudessa edes kuittailla, vaan todetaan kylmän rauhallisesti Taloustutkimuksen tekemän selvityksen tulos. Ja vieläpä niin, että ensin mainitaan ”Tutkimuksen mukaan 28 tuotetta sai Gigantista edullisemmin…”

Yhtiön vaatimusta ajaa nyt oikein asianajotoimisto, joka vaatii mainoksen kieltämistä 100.000 euron uhkasakon uhalla, joten ässät ovat ottaneet nokkiinsa oikein kunnolla. Tätä voisi verrata suoraan siihen, että pikkupojat painivat hiekkalaatikolla, ja alakynteen jäänyt huutaa äitiä apuun. Nyt huudetaan markkinaoikeutta hätiin kun omat ideat loppuivat.

– Mainoksesta ei myöskään käy ilmi, minkälaisilla ehdoilla tuotteita on vertailtu eikä vertailuperusteistä esitetä mitään tietoja siitä, onko hinta käteiskauppahinta, laskutusmyynnin hinta ja/tai käsittääkö hinta myös mahdolliset toimitusmaksut.

Gigantti vetoaa myös siihen, että mainoksen tiedot perustuvat viikon 49 tilanteeseen eivätkä ne siten vastaa julkaisuajankohdan mukaista tilannetta. Sen mukaan joulun alla tuotteista annetaan mittavia alennuksia, jolloin hinnat saattavat vaihdella päivittäin.

Asianajaja Sotamaa kirjoittaa, että on hyvän liiketavan vastaista käyttää toisen elinkeinonharjoittajan tunnusmerkiksi vakiintunutta iskulausetta (”Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa”) itselleen edullisessa, mutta toista halventavassa merkityksessä (”Se nyt vaan on Verkkokauppa.com”).

Monien tuotteiden kohdalla hintaerot olivat merkittävän suuria. Esimerkiksi LG 50PT85 digi plasma-tv maksoi Gigantissa 1989 ja Verkkokauppa.comissa 1670 euroa. Samsung LE32S86BDX:n hinta oli Gigantissa 799 euroa ja Verkkokauppa.comissa 1008 euroa. Vertailun 13 puhelimesta merkittävä yli 10 prosentin hintaero oli neljällä eri tuotteella.

IT-Viikko 27.12.2007

Tässä vaiheessa kisailua on mielestäni todella tyylitöntä vetäytyä kisasta, varsinkin kun Gigantti on jo itsekin alittanut kilpakumppaninsa tavoin riman ja ottanut siten julkisesti osaa tähän nokkapokkaan. Ilmeisesti giganttilaiset eivät ole kuulleet tuttua sanontaa: Joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Tiedän myös tapauksia, joissa Gigantin henkilökunta on jakanut mainoksia kilpailevien kauppojen parkkipaikoilla olleiden autojen ikkunoihin, ja noissa mainoksissa on tarjottu juuri ko. liikkeen alennustuotteita hieman edullisemmin. Se lienee Gigantin mukaan hyvään liiketavan mukaista?

Olisin toivonut, että tällaiseen Suomen oloissa harvinaiseen mainoskisailuun osallistuneet olisivat pysyneet suoraselkäisesti mukana loppuun saakka, eli keksineet vielä edes muutamaan otteeseen uusia heittoja. Nyt kisailu loppui nolosti, kun toinen huutaa äitiä apuun. Itse pysyn jatkossa varmasti molempien asiakkaana, mutta tämän jälkeen vaaka kallistuu kyllä aika vahvasti kotimaisen Verkkokauppa.comin puolelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *