Pancho Villa ja positiivista hävikkiä

Käväisimme tänään syömässä kantapaikassamme Pancho Villa -ravintolassa, jossa ruokalistan hintojen nousun seuraaminen on käynyt jo mielenkiintoiseksi. Hinnat nousevat tasaisesti euro eurolta aina kun uudet listat tulevat painosta. Burgerien koko ei ole hintojen noustessa kasvanut, mutta fajitasien on. Paljon. Nyt kahden hengen 24 euron fajitaksella syöttäisi vaikka pienen afrikkalaisen kylän. Ja hyvää on.

Itse en useinkaan jaksa tarkastaa ruokailun jälkeen kuittia, vaan isken kortin pöytään ja nimen alle. Tänään siinä juomia siemaillessani satuin kuitenkin vilkaisemaan kuittia ja huomasin, että minua oli laskutettu pari euroa liikaa. Tarjoilija pahoitteli asiaa ja antoi ylimääräiset hillot kouraan. Siitä saakka olen pohtinut, että paljonkohan sitä tulee maksetuksi ylimääräistä kaikenlaisten lyöntivirheiden ja muiden ”vahinkojen” takia?

Joskus teininä olin pari kesää kaupan kassalla, ja muistan kuinka mummot tarkastivat kuitin joskus rivi riviltä. Ehkä moinen olisi itsellekin tarpeen, mutta jotenkin sitä on nykyisin liian laiska moiseen. Jatkossa ainakin ravintolassa pitää olla tarkempi, mutta kauppakuittia on jo hieman työläämpi tutkailla kiireessä.

Kauppojen hävikki (pilaantumiset, myymälävarkaudet, jne) on muistaakseni jotain 5 prosentin luokkaa, eli siitä tulee iso kasa rahaa. Toisaalta onkohan kukaan koskaan tutkinut, kuinka paljon ravintolat ja kaupat saavat ”positiivista hävikkiä” laskuttamalla asiakasta vastikkeettomasti? Veikkaisin, että tuo luku voisi olla jopa jossain 0,5 – 2 prosentin tietämillä. Joku viisaampi voisi kertoa lisää jos tietää aiheesta enemmän. Tänään olin maksaa ylimääräistä noin 7 prosenttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *