Päärata nostettava keskiöön – oikoradasta luovuttava

Suomen liikenne tarvitsee kipeästi pääradan kunnostusta, josta on perusteltua puhua puolen Suomen hankkeena. Hyötyjiä ovat nimittäin pääkaupungin lisäksi erityisesti Pirkanmaa, Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa. Hankkeesta puhutaan myös nimillä tunnin juna ja kolmas raide, joista jälkimmäinen viittaa nimenomaan pääradan kehittämiseen. Se onkin ainoa taloudellisesti perusteltu ratkaisu.

Viime aikoina esiin on noussut myös ajatus oikoradasta Helsinki-Vantaan lentokentältä Tampereelle. Miljardien investointi uuteen lentokenttäjunaan ei ole perusteltu, sillä esitys on monin tavoin terveelle järjelle vieras. Mahdollinen oikorata esimerkiksi ohittaisi Kanta-Hämeen kaupungit ja kunnat, jotka eivät siten olisi enää mukana, kun maksun aika tulee. Miljardilaskun kuittaisivat silloin muut.

Pääradan HHT-kasvukäytävä on peräti 400 000 pendelöijällä maan suurin yhtenäinen työssäkäynti- ja talousalue. Pääradalle on jo varattu tilaa kolmannelle ja neljännelle raiteelle sekä suunnitelmat niiden myötä kasvavalle lähijunaliikenteelle. Pääradan kehittämisellä Helsingistä Tampereelle pääsisi tunnissa ja vartissa. Siihen päästäisiin edullisemmin ja nopeammin päärataa kehittämällä kuin rakentamalla uusi ratalinjaus ja tekemällä sen vaatimat maakuntakaavojen muutokset.

Näyttää siltä, että pääradan kehityksen rinnalle on väkisin keksitty keynesiläinen miljardihanke, joka haastaa jopa Länsimetron. Oikoradasta pitäisi kyetä luopumaan ajoissa, sillä prioriteettina tulee olla nimenomaan pääradan perusparannus ja sen lisäraiteet. Oikorata voi aiheuttaa satojen miljoonien EU-eurojen menetykset, sillä puolentoista vuoden selvitystyö voi pudottaa Suomen ulos EU-rahoituskaudelta 2021-2027. Olennaisin syy on, että oikorata ei ole mukana EU:n hyväksymässä TEN-T -yhdyskäytävässä, joten sille ei voida saada EU-rahoitusta. Noita rahoja meillä ei ole varaa menettää.

Jocka Träskbäck
yrittäjä, valtuutettu (kok.)

PÄIVITYS 20.3.2020: Pian kirjoituksen jälkeen maailma muuttui merkittävästi, kun koronavirus lamaannutti koko maailman. Nyt lienee päivänselvää, että koko Eurooppa vaipuu taantumaan, joten korostan entistäkin painokkaammin miljardeja maksavan oikoradan hankkeesta luopumista. Nyt täytyy keskittyä jo olemassa olevan pääradan perusparannukseen jollain aikavälillä. EU-rahoituskausi 2021-2027 tuskin etenee tässä tilanteessa aivan aikaisemman aikataulun mukaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *