Alma Medialle ei CITY24 -tavaramerkkiä – riitelee Citibankin ja Citygroupin kanssa

Suomalainen mediayhtiö Alma Media on yrittänyt viime vuosina varsin huonolla menestyksellä rekisteröidä itselleen CITY24-tavaramerkkiä sekä Suomessa että EU-tasolla. Yhtiö jätti 8. huhtikuuta 2005 Suomen Patentti- ja rekisterihallitukselle tavaramerkkihakemuksen tavara- ja palveluluokissa, jotka kattavat muiden muassa painotuotteet, mainonnan, radion, television ja internetin sekä viihteen ja kulttuurin. Tarkoituksena oli ilmeisesti saada suojattua yhtiön ulkomailla käyttämä samannimisen asuntopalvelun tunnus myös Suomessa ja EU-alueella.

city24_tiedot_T200500980

Suomessa Patentti- ja rekisterihallitus teki kuitenkin monien välipäätösten jälkeen 21. tammikuuta 2009 päätöksen, jolla se asianmukaisesti hylkäsi Alma Median tavaramerkkihakemuksen useammastakin pätevästä syystä. Ensinnäkin tunnuksen katsottiin olevan vailla erottamiskykyä, koska se muodostuu vain erottamiskyvyttömistä osista; kaupunkia tarkoittavasta sanasta ”CITY” ja ympärivuorokautista aukioloa tai saatavuutta kuvaavasta numerosta ”24”. Tunnus ei ole näkemykseni mukaan voinut saavuttaa myöskään käytön myötä erottamiskykyä, koska sitä ei ole Suomessa käytetty yhtiön toimesta. Toisekseen tunnus on PRH:n hylkäämispäätöksen mukaan sekoitettavissa kolmeen aikaisempaan suomalaiseen tavaramerkkiin (nrot 103248, 207332 ja 227650) sekä yhteen aikaisempaan EU-tason yhteisön tavaramerkkiin (nro 1494657).

city24_hakemus_T200500980

Alma Media ei kuitenkaan tapansa mukaan tyytynyt päätökseen, vaan teki maaliskuussa hylkäämispäätöksestä valituksen, eli hakkaa päätään edelleen seinään. Mielenkiintoista lisäväriä keissiin tuo se, että nämä suomalaiset estemerkit ovat laajalti tunnetun CITY-lehden, eli Jantonin omistaman Citypress Oy:n tavaramerkkejä. EU-estemerkin omistaa puolestaan amerikkalainen Berthold Types Ltd.

Suomen epäonnisen tavaramerkkihakemuksen lisäksi Alma Media on hakenut tunnukselle 7.10.2005 ja 7.5.2007 myös kahta EU-tason yhteisön tavaramerkkiä (nrot 005877451 ja 0867886), joista kumpikaan ei ole luonnollisestikaan mennyt läpi. Lisäksi Alma yritti saada merkin rekisteröityä yhteisön tavaramerkiksi vetoamalla Suomessa vireillä olleeseen vilpilliseen (ks. artikkelin lopussa) hakemukseensa, joka ei siis mennyt – eikä tule jatkossakaan menemään – läpi.

city24_opposition_osapuolet

city24_opposition_001253659

Tapauksen osapuolet ovat varsin mielenkiintoiset. Suomessa siis CITY-lehti ja Alma Media, mutta EU-tasolla Alman tavaramerkkihakemusta ovat vastustaneet ”hieman suuremmat” kansainväliset Citigroup Inc. (väite 001253659) ja Citibank, N.A. (väite 001253709), jotka syyttävät suomalaista pörssiyhtiötä muiden muassa aikaisemman tavaramerkkinsä maineen oikeudettomasta hyväksikäytöstä (”Likelihood of confusion, Unfair advantage / detriment to distinctiveness or repute”). Käynnissä on siis mielenkiintoinen kädenvääntö, ja tässä seurassa suomalainen pörssiyhtiö jäänee vuorostaan Daavidiksi Goljatin rinnalla, kun yhtiön suomalaista tavaramerkkiasiamiestä viedään kuin litran mittaaa.

Kaiken tämän lisäksi Suomessa City24.fi -verkkotunnus on rekisteröity toisaalle ja tavaramerkki City24 on sekin otettu tavaramerkkinä käyttöön jo 5.10.2004, eli puoli vuotta ennen Alma Median tavaramerkkihakemusta. Yhtiö on siis hakenut tavaramerkkiä tuttuun tapaan vilpillisessä mielessä, ollen hakemushetkellä tietoinen identtisen tunnuksen aikaisemmasta tavaramerkinomaisesta käytöstä hakemuksen kattamien palvelujen tunnuksena. Näin ollen vilpillisesti haettu tavaramerkki voidaan tavaramerkkilain 14 § 1 momentin 7 kohdan perusteella kumota, vaikka se jostain syystä myöhemmin päätyisikin virheellisesti rekisteriin Alma Median nimissä. Mielenkiintoinen tilanne, jonka seuraavaa erää odotan mielenkiinnolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *