Kävijäennätys ja Big Brother

Viihdelehti Stara teki viikolla 38 syksyn kävijäennätyksen, kun TNS Metrix mittasi verkkosivustolla käyneen 95.160 eri kävijää 206.573 eri käyntikerralla. Luku on ihan mukava, vaikkakin kaikkien aikojen ennätykseen 110.000 eri kävijää on vielä matkaa. Kävijämäärän jokasyksyinen kasvu perustuu toivottavasti pääosin siihen, että kesän aikana tieto julkaisusta on levinnyt suusta suuhun ja monipuolinen markkinointi on osunut maaliinsa. Oma osuutensa on kuitenkin varmasti myös Big Brother -uutisoinnilla, joka onkin ennätystehtailun ja sisällöntuotannon kannalta varsin mielenkiintoinen Pandoran lipas.

BB-uutiset kiinnostavat suomalaisia nyt niin paljon, että niitä ylenpalttisesti viljelemällä olisi helppo nostaa verkkosivuston kävijämäärä hetkellisesti kaikkien aikojen ennätykseen, mutta sellaiseen tempaukseen ryhtyminen olisi kokemukseni mukaan erittäin riskialtista ja lyhytnäköistä, vaikka houkutus olisi tietenkin kova. Liiallinen Big Brotheriin keskittyminen vie nimittäin näkemykseni mukaan julkaisulta uskottavuutta, sillä ko. aiheesta on hyvin helppo tehdä vaikka sata ”viihdeuutista” päivässä ja ruuhka saitilla olisi varmasti kova. Samaan aikaan jo koukutetut lukijat alkaisivat kuitenkin etsiä muita viihdeuutisia jostain muualta. Näin ollen Big Brotherin loppuessa saitti jäisi lopulta kuin tyhjän päälle, kun BB-lukijat kaikkoavat ja muut lukijat ovat kaikonneet jo aiemmin liiallisen BB-uutisoinnin takia.

Tästä syystä olenkin pyrkinyt rajoittamaan Big Brother -uutisointia siten, että sunnuntain häätöpäivää lukuunottamatta Starassa julkaistaisiin päivässä vain kolme BB-tapahtumiin liittyvä artikkelia. Lisäksi nekin tulee julkaista siten, että uutisten väleissä julkaistaan ns. oikeita viihdeuutisia. Tuon ”oikeita viihdeuutisia” määritelmän sisällöstä voitaisiin toki käydä pitkiä keskusteluja, mutta ymmärrätte varmasti pointtini. Ennätystehtailut sikseen ja tähtäin BB:tä pidemmälle.

Samanlainen analogia on nähty monien kotimaisten tapahtumien suhteen. Esimerkiksi Tangomarkkinat halusi saada myös nuorempaa asiakaskuntaa, joten mukaan otettiin bilepuistoja, nuorisomusiikkia ja rockia. Näin mukaan saatiin toki myös nuorempaa yleisöä, mutta samaan aikaan vanhempi yleisö karsasti liiallista nuorekkuutta ja rockia. Aluksi kaikki näytti hyvältä, kun väkeä oli aikaisempia vuosia enemmän, mutta vain siihen saakka kunnes kertakäyttökulttuuriin tottuneet nuoremmat juhlavieraat (minä mukaanlukien) kyllästyivät ja siirtyivät taas muihin tapahtumiin. Vasta sitten huomattiin, että alkuperäinen tangokansa olikin samassa tohinassa kadotettu, koska he eivät syttyneet nuorisomusiikkiin. Lopputuloksena on tapahtuma, jossa ei käy enää nuoria eikä tangokansaa. Täsmälleen samaa kohtaloa veikkaan myös esimerkiksi Tapsan tahdit -tapahtumalle parin vuoden sisällä, jos meno jatkuu nykyisenä.

2 vastausta artikkeliin “Kävijäennätys ja Big Brother”

  1. Miksette tee etusivulle selkeää BB-osiota, jossa julkaistaan vain BB-uutisia? Sitten ns. oikeiden viihdeuutisten joukkoon ei sotketa BB:tä lainkaan tai korkeinta 1-2 päivän tärkeintä BB-uutista. Näin vakiintuneet käyttäjät eivät kyllästy BB-uutisointiin ja BB:tä seuraaville ihmisille on oma osionsa, jossa on varmasti riittävästi uutisia.

  2. Ajatus on ollut kyllä mielessä. Tällä hetkellä BB-jutut ovat jo erillisenä osionaan viihdeuutisten alla, ja osion siirtäminen kokonaan omaksi pääkategoriakseen kävisi yhdellä klikkauksella.

    Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että suurin osa RSS-feedien tilaajista on tilannut juuri viihdeuutiset-kategorian, joten jatkossa BB-uutiset eivät siten menisi heille enää lainkaan. Staran viihdeuutisia julkaistaan sellaisenaan myös muilla verkkosivustoilla, ja näihinkin julkaisuihin materiaali menee juuri viihdeuutiset-kategorian feedinä, eli niistäkin BB-jutut jäisivät siten kokonaan pois.

    Harkitsimme omaa pääkategoriaa BB-jutuille kauden alussa, mutta tulimme siihen lopputulokseen, että liiallinen BB-uutisointi luultavasti ärsyttäisi monia lukijoita omana osionaankin. Viime kuussa teettämämme lukijakyselyn mukaan 40 % lukijoista ei ole kiinnostunut BB:stä lainkaan ja 33% on kiinnostunut vain jonkin verran. Vain 27 % ilmoitti olevansa kiinnostunut aiheesta. Tästä syystä otamme BB:stä mukaan vain päivän pääjutut ja mahdolliset skuupit. Samalla lisäsimme vastapainoksi myös muiden viihdeaiheiden uutisointia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *