Ilta-Sanomat särki viimein Finnair-tabun

Olen jo pidempään ihmetellyt, miksi Finnairin jatkuvista vakavista ongelmista ja surkeasta toiminnasta ole kirjoitettu mediassa, vaikka kilpailijoita sivalletaan pienimmistäkin myöhästymisistä. Tänään Ilta-Sanomien Kalle Pirhonen rikkoo viimein tuon tabun ja kirjoittaa asioista niiden oikeilla nimillä ja otsikolla ”Lomalento jämähti Intiaan – Aurinkolomasta tuli matkahelvetti”. Minulla on lähes samanlaisia kokemuksia, joten riittänee, että lainaan muutaman kohdan kyseisestä artikkelista, jossa kerrotaan Finnairin toiminnasta sen jälkeen kun kone hajosi tällä kertaa välilaskupaikalla Intiassa.

Kaikki alkoi mennä pieleen, kun Phuketista lähtenyt Boeing 757 -kone laskeutui välipysähdystä varten Intian Ahmedabadiin. Moottorivian korjaamista piti odottaa yön yli. Keppilältä kesti viisi tuntia, ennen kuin hän pääsi majoittumaan hotelliin. Odottelun aikana Finnair tarjosi yhden lämpimän vesipullon ja ”pyysi hymyilemään, jotta paikallisilla lentoviranomaisilla ei menisi hermot”. Bussimatka hotellille kesti tunnin. Kokemus oli karmaiseva. Pahempaa oli luvassa. Perille päästyään matkustajat eivät uskaltaneet syödä tai juoda.

– 13-henkisen seurueemme jäsenistä kahdeksan majoitettiin eri hotelleihin. Ne olivat likaisia ja ala-arvoisia. Leipä oli homehtunutta aamiaisella, ja lakanoissa oli likaa. Vessat ja suihkut eivät toimineet, kertoo nimettömänä pysyttelevä naismatkustaja IS:lle. Aamulla oli edessä paluumatka lentokentälle. Painajainen jatkui alkeellisessa terminaalissa.

– Finnair ei tarjonnut mitään kolmen tunnin odotuksen aikana. Emme saaneet edes tietoa siitä, miksi joudumme taas odottamaan, Jan Keppilä ihmettelee.

Todettakoon, että tässä on kyseessä kaikkea muuta kuin yksittäistapaus. Edellisen kerran Finnairin kone hajosi samalle kentälle muistaakseni kaksi-kolme viikkoa sitten. Toivottavasti Finnair ottaisi opikseen (myös tästä) tapauksesta ja saisi henkilökuntansa asiakaspalvelun edes jonkinlaiseen kuntoon. Nyt finnairilaisilla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa asiakkaidensa hyvinvointia kohtaan. Tällä hetkellä yhtiön tilanne on heikompi kuin jollain Ryanairilla konsanaan, vaikka hinnat ovat moninkertaiset. Finnairin uusi slogan voisikin olla edellä lainatun artikkelin otsikkoa mukaillen vaikkapa ”Illaksi matkahelvettiin”.

Olen joutunut vastaavaan tilanteeseen aiemminkin, mutta silloin lentoyhtiönä oli länsinaapurin Blue1-yhtiö. Vaikka kyseessä on jollain tavoin enemmän halpikseksi mielletty yhtiö, niin asiakaspalvelu oli aivan jotain muuta kuin laadukkaaksi itseään väittävällä Finnairilla. Tiedotus toimi koko ajan, ruokalippuja jaettiin heti reippaalla kädellä, hotelliin sai matkustaa itse valitsemallaan taksilla lentoyhtiön laskuun ja kaiken lisäksi hotelli oli neljän tähden mesta, jossa ensimmäisenä tarjottiin evästä ja kahvia. Finnairilla näin asianmukaista toimintaa tuskin on koskaan nähty, vaikka imago sellaista edellyttäisikin.

8 vastausta artikkeliin “Ilta-Sanomat särki viimein Finnair-tabun”

  1. Lähestyin samaa asiaa hieman eri näkökulmalta blogissani. Onhan se totta, että rahoille pitää saada vastinetta, mutta….aika pinnallista itkemistä tuo loppu pelissä on, siis toi artikkeli. Tuli mieleen, että äijillä olisi jäänyt lelu patterin väliin? Mutta mielipiteitä on monia…:)

  2. En itse välttämättä Ilta-Sanomissa menisi ihan noin rajua tekstiä kirjoittamaan, mutta suurin osa siitä on tosiaan laitettu silminnäkijöiden suuhun. Kieltämättä tuntemukseni olivat lähes identtiset, kun ”sain” itse todistaa vastaavaa tapahtumaa, jossa Finnair sysäsi pikkulapset kesävaatteissa yli tunniksi +6 asteiseen ulkoilmaan odottamaan olematonta kyytiä hotelliin.

    Tässä tapauksessa, ja samoin myös tuossa lainatussa artikkelissa, ei ole kyse siitä, että Finnairin kone hajosi ja matkustajat joutuivat odottamaan korjausta. Kaikki ymmärtävät, että korjaus on ainoa vaihtoehto, eikä jutussa sitä kritisoidakaan. Kyse on siitä kuinka Finnair hoitaa tällaiset erikoistilanteet, joita ko. yhtiön kohdalla on nyt alkanut sattua lähes viikoittain. Viimeksi samalla kentällä pari-kolme viikkoa sitten.

  3. Joo, kyllä tuossa toimittaja kääntänyt draama-nappulat kaakkoon. Minua vain suututtaa tuollaiset itkemiset..minkä kuvan iltasanomat loi tapahtuneesta. Asioista voisi keskustella muutenkin kuin hannukarpo-dramatiikalla. Mutta silti muistutan, että kaikki tilanteet tulevat nopeasti,ja niihin reagointiin voi mennä kauan. En väitä, että on voivoi, kun lapsesi on joutunut jäätymään…mutta lehtikirjoituksessa kuitenkin aikuiset ihmiset itkevät, kun heille ei ole tarjottu lähintä hotellia ja gourmettia…kaikki on kuitenkin niin suhteellista. Eihän näillä ihmisillä olisi ollut mitään hätää, vaikka olisivat istuneet koko 18 tuntia asemalla…kuhan nestettä olisi riittänyt. Ja en lähde ottaa kantaa kuka laittanut mitäkin ja kenen suuhun. 🙂

  4. Hienoa, että asiasta syntyy keskustelua. Mielestäni tällainen touhu olisi jotenkin perusteltavissa esimerkiksi selvästi halpalentoyhtiöiksi laskettavien yhtiöiden toiminnassa, joka on muutenkin enemmän tai vähemmän ”hiinä ja hiinä” toimintaa lentolippujen hinnan kustannuksella.

    Olen Kiitotie.netin kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä siitä, että nyt ei ole kyse lentokoneista eikä niiden tekniikasta, vaan ainoastaan asiakaspalvelusta. Tosin Finnairin MD11-kalusto on jo enemmän kuin vanhentunutta, mutta siitä huolimatta nämä tilanteet eivät päätyisi tämänkaltaisiin otsikoihin, JOS asiakkaita kohdeltaisiin kuten muissa vastaavissa lentoyhtiöissä nykyisin.

    Kyse ei siis ole missään nimessä matkanjärjestäjän ongelmasta, kuten Kiitotie.net veikkaa, sillä matkanjärjestäjä luottaa Finnairin hoitavan oman osa-alueensa asianmukaisesti. Omassa tapauksessani matkanjärjestäjänä oli Aurinkomatkat, joka hoitikin oman osuutensa ja korvaukset erittäin asianmukaisesti, joten sinne suuntaan ei ole muuta kuin kiitoksia lähetettävänä. Ongelma oli ja on vain ja ainoastaan Finnairin spedeilyssä, joka on tämän hintaluokan lentoyhtiölle täysin anteeksiantamatonta amatöörimäisyyttä.

  5. Jussin ottama seikka median uutisointi on pointti, johon kannattaa pureutua hieman syvemmin. En tiedä onko Sihvosen Kalle (sekö se toimittaja oli?) entinen oho- katso ym. lehtien toimittaja, mutta kirjoitustapa viittaa kovasti siihen, että haluttu hieman sensaatiota saada aikaseksi. Ja minä ainakin nautin tälläsestä erillaisten näkemysten vaihdosta, sitä rupeaa miettimään asiaa ehkä eri kantilta..niinkuin jockan kirjoitus on pistänyt pohtimaan. Mulla on muuten kaveri taikuissa am-oppaana…Olitko jocka siellä päin? 🙂

  6. Kuten jo edellä mainitsin, Ilta-Sanomien uutisointi on kyllä hieman odottamattoman sensaatiohakuista, mutta sellaisena (toivottavasti) varsin onnistunut herättelemään myös ko. yhtiön johtoa tekemään viimein asialle jotain. Tällaisilla ongelmilla on nimittäin taipumus paisua suhteettomiksi, ellei johto tiedä niistä. Eli toisin sanoen, jos media ei tartu aiheeseen.

    Tuolla nimenomaisella reissulla kävimme hengailemassa Bangkok – Rayong – Pattaya – Koh Samet -akselilla. Aurinkomatkoilla taisin käydä myös Hua HinCha Am – Bangkok -reissulla jossain vaiheessa, joka tosin muuttui lopulta reppureissuksi aivan muihin kohteisiin. Sielläkin oli hyvät oppaat. Itse olin vuosituhannen vaihteessa matkaoppaana Fritidsresorilla ja Hassen matkoilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *