Ongelmissa rypevää Finnairia käsitellään mediassa silkkihansikkain

Pari viikkoa sitten Suomen medioissa uutisoitiin laajasti, kun Finnmatkojen lomalento myöhästyi vuorokauden verran koneen hajoamisen takia. Tapahtunutta ruodittiin lehdistössä päiväkausia ja ”ongelmiin” haettiin syitä jopa yrityksen johdosta saakka. Kyseessä oli hyvin tuntemani TUI Fly Nordic -lentoyhtiön kone, joilla ei ole ollut kovinkaan paljon vastaavia ongelmia viime aikoina.

Sen sijaan kotimaisen ilmailumaailman ikoni Finnair jättää matkustajat todella usein vastaavalla tavalla jopa vuorokaudeksi ”rannalle” MD11-koneidensa yhä lisääntyvien vakavien ongelmien takia. Finnmatkojen tapauksen jälkeen Finnairin lento on myöhästynyt lähes vuorokauden jo kolme kertaa. Viimeksi tänään.

Kuitenkaan mediat eivät ole retostelleet käytännössä lainkaan Finnairin alituisista vakavista ongelmista laivueensa kanssa. Yhtä lailla Finskillä hoidetaan asiakaspalvelu tällaisissa tapauksissa todella ala-arvoisesti ja asiakkaita ylimielisesti halveksuen. Siinä mielessä kumpikaan toimija ei ole toista parempi, mutta tapausten käsittely mediassa poikkeaa toisistaan huomattavasti.

Parhaillaan (siis juuri tätä kirjoitettaessa) Phuketista Helsinkiin matkalla ollut Finnairin kone on hajonnut välilaskupaikalla Intiassa, ja paikalle joudutaan lennättämään mekaanikko Helsingistä saakka. Uskallan lyödä vaikka vetoa, että suomalaiset lehdet eivät kuitenkaan revi tästäkään tapauksesta otsikoita Finnmatkojen taannoisen yksittäisen myöhästymisen tapaan. Näissä tapauksissa medioiden uutisointi on siis kaikkea muuta kuin puolueetonta.

Iltalehti yrittää kuitenkin raottaa tabun verhoa otsikoimalla väliotsikon ”Vikoja ennenkin”, joka tuntuu uudenlaiselta avaukselta kunnes lukee kyseisen kappaleen. Siinä nimittäin todetaan, että ”Ongelmia Thaimaan lennoilla ovat aiheuttaneet myös matkustajat.”, mikä vesittää koko yrityksen. Minun täytyy vain ihailla Finnairin tiedotusosaston tiukkaa otetta toimitusten palleista.

PÄIVITYS: Heti seuraavana päivänä Finnair joutui jälleen vakiintuneen tapansa mukaan peruuttamaan koko lennon Aasiaan teknisen vian vuoksi. Tällä kertaa Japanin Nagoyaan matkanneet asiakkaat jäivät Helsinkiin. Jälleen yhtiö selvisi mediassa pienellä sivuhuomautuksella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *