Nokia raottaa Ovea

Tänään suomalainen kännykkäjätti Nokia julkisti odotetun päätöksensä laajentaa toimintaansa internetin mobiilisisältökaupaksi. Uusi palvelu on nimeltään Ovi ja se toimii osoitteessa www.ovi.com. ”Ovi – The key that unlocks every door”.

Ilmeisesti uuden palvelun nimivalinta on Nokialle aika tuore, sillä Nokia on vasta 28.6.2007 hakenut Ovi -tunnukselle tavaramerkkiä tavara- ja palveluluokissa 9, 28, 35, 38 ja 41. Homma on siis vasta hakemusvaiheessa, ja merkin rekisteröintiin on vielä aikaa. Suojaa merkki saa kuitenkin jo nyt.

Kieltämättä Ovi on aika erikoinen nimi kansainväliselle palvelulle, mutta kai se toimii varsin ytimekkäänä ja lyhyenä merkkinä hyvin myös muualla maailmassa. Suomesta löytyy toki jo aikaisempi ilmaisjakelulehti Ovi, joka ei ole kuitenkaan vakiintunut yleisesti tunnetuksi merkiksi. Lehden kustantaja Kustannus Oy Vista on kuitenkin 21.6.2006 hakenut merkille tavaramerkkiä tavara- ja palveluluokissa 16, 35 ja 41.

Asian tutkiminen nosti esiin toisen mielenkiintoisen jutun, sillä Vistan Ovi-merkki on rekisteröity 29.12.2006, mutta sen jälkeen rekisteröinti on riitautettu väitteellä, jonka käsittely on yhä kesken. Pitkästä rekisterihistoriasta päätellen kiista on kovaa jonkun muun Ovi-merkinhaltijan kanssa. En jaksanut alkaa selvittämään kuka Vistan kimpussa on. Mikäli Vistan Ovi-rekisteröinti joskus myöhemmin tulee lainvoimaiseksi, muodostaa se esteen myös Nokian Ovi-merkin rekisteröinnille tärkeissä luokissa 38 ja 41. Siten kiistan ratkaisu koskee välillisesti myös Nokiaa.

Eiköhän asiasta saada lukea tarkempaa faktaa jossain vaiheessa myös talouslehdistä. Tiedän, että siellä päässä seurataan satunnaisesti myös tätä blogia, joten eiköhän joku tutkiva journalisti ota asiasta tarkemmin selvää. Jaahas, nyt takaisin töihin kirjoittamaan materiaalia Patentti- ja rekisterihallitukselle, mutta aivan eri merkkeihin liittyen, boyaka.

PÄIVITYS: Tsekkaa lisätietoa tapauksen tiimoilta kommenteista ja tästä kirjoituksesta.

2 vastausta artikkeliin “Nokia raottaa Ovea”

  1. Ovi-niminen suomalainen verkkolehtihän on ollut jo olemassa ennen tätä Jone Nikulan luotsaamaa ilmaisaviisia. Uskoisin, että riitautus koskee kyseistä asiaa.

  2. Ahaa, kiitos asian valaisusta! En tiennytkään tuota. Löysin vinkkisi perusteella kyseisen lehden Ovimagazine.com -osoitteesta. Jostain syystä verkkolehdellä ei kuitenkaan ole rekisteröityä Ovi-tavaramerkkiä. Mikäli aikaisemman lehden olettaisiin vakiintuneen tavaramerkiksi, tulisi lehden olla yleisesti tunnettu vähintään kyseisen toimialan elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien keskuudesssa. Englanninkielisen marginaalijulkaisun osalta vakiintumista on tuskin tapahtunut. ”Ovi Magazine” -nimellä markkinoitavan lehden osalta en menisi heti vetoamaan myöskään nimien sekoitettavuuteen, vaikka erottamiskykyinen iskuosa onkin ”Ovi”. Sen sijaan yksi hyvä mahdollisuus voisi olla vetoaminen tavaramerkkilain 14 § 1 momentin 7 kohtaan vilpillisyydestä. Silloin tarvitaan kuitenkin yksiselitteistä ja kiistatonta näyttöä siitä, että uudemman Ovi-lehden väki on ollut tietoinen aikaisemman lehden olemassaolosta ennen tavaramerkkinsä hakemista. Itse lähestyisin asiaa tältä kantilta, jos tietoisuudesta olisi selvää näyttöä esimerkiksi sähköpostikeskustelun muodossa. Muussa tapauksessa pitäisi vedota vain merkin aikaisempaan käyttöön, mikä olisi aika hataralla pohjalla, kun vakiintumistakaan on tuskin tapahtunut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *